

Farvel til X og Meta? Find de rette alternativer
Farvel til X og Meta? Find de rette alternativer
Få et strategisk overblik over gode alternativer eller supplementer til X, Facebook og Instagram. Efter kurset har du den nødvendige viden og indsigt til at vælge de sociale platforme, der bedst matcher din organisations værdier og annonceringsbehov.
Derfor skal du tage kurset
Misinformation, skadeligt indhold, datamisbrug og kontroversielle ledere med tvivlsomme motiver.
Der er mange gode grunde til at kigge sig om efter alternativer til Facebook, Instagram og X, som i stigende grad agerer i strid med danske og europæiske regler og værdier.
Den gode nyhed er, at det er muligt at skifte til andre platforme, der i højere grad overholder lokal lovgivning og har en mere værdibaseret tilgang til deres forretning.
Og måske kan et skifte endda resultere i:
- øget brandværdi for din organisation
- færre annonceomkostninger
- mere relevant brugerinteraktion
- bedre konverteringsrater
- større rækkevidde
- bedre kontrol over din målgruppe.
Hvilke alternativer findes der?
Som alternativ til X og Metas platforme bliver LinkedIn ofte nævnt som den af tech-giganterne, der har de mest fair algoritmer, de mest saglige brugere og er mindst påvirket af misinformation fra bots. Men også mindre kendte sociale medier som Bluesky, Mastodon og Pixelfed (sidstnævnte to er en del af Fediverse, hvor forskellige sociale medier kan kommunikere med hinanden) fremhæves i stigende grad som spændende, upcoming alternativer.
Der findes også både europæiske og danske tilbud.
På kurset får du overblik over mulighederne og de bedste forudsætninger for at beslutte, hvilke platforme der bedst kan understøtte din organisations mål og værdier.
Det lærer du
Kurset giver dig et overblik over den aktuelle situation med de store tech-giganters problematiske dominans. Du bliver samtidig klædt på til selv at bidrage til en positiv udvikling gennem de valg, du og din organisation træffer.
Du lærer blandt andet:
- hvordan misinformation og skadeligt indhold finder vej til X og Meta
- hvordan du kan bruge alternativer som fx Bluesky og Pixelfed
- hvorfor Fediverset er en ny mulighed
- hvordan du kan tilpasse din digitale tilstedeværelse, så den matcher din organisations værdier.
Kurset er for dig
Kurset henvender sig til kommunikatører, marketingansvarlige og SoMe-managers i virksomheder, organisationer, fonde og offentlige institutioner.
Du har sandsynligvis allerede overvejet, om det er tid til at sige farvel til de dominerende SoMe-mastodonter – og du søger alternativer, der både kan styrke din organisations omdømme og forretning.
Sådan foregår undervisningen
Undervisningen består af oplæg fra kursets primære underviser, Astrid Haug, samt et gæsteoplæg fra Morten Jakobsen, kommunikationsdirektør i Tryghedsgruppen, som selv har arbejdet med at gøre sin organisation fri af X og Meta.
Undervejs vil du deltage i små øvelser og få hands-on erfaring med at oprette profiler på og prøve indledende kræfter med 2-3 alternative platforme.
Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.
Tid
Kl. 10-16
Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, og der serveres kaffe, kage og frugt i både formiddags- og eftermiddagspauserne.
Kurser
Undervisere på dette kursus

Astrid Haug
Har 20 års erfaring i at arbejde med strategisk kommunikation og samfundsforandringer. Astrid har udgivet seks bøger, er forperson i Unicef, digital viskvinde i ATV, underviser på Børsens bestyrelsesuddannelse på CBS samt bestyrelsesmedlem i bl.a. Re-Zip, Veras Vintage, Nørrebro Teater og Gubra, samt strategisk rådgiver i eget bureau gennem 10 år.
Har du et spørgsmål?
Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Pia Andersen
Kursuskoordinator (Kurser)
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for afmeldingVirksomhedskurser
Ny viden leveret til døren