

ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger
Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.
Derfor skal du tage kurset
Samfundsansvar og ESG spiller en stadig større rolle i virksomheders strategier, og kunderne efterspørger indsigt i, hvad I som organisation gør for klimaet og det omkringliggende samfund. Derfor er det vigtigt at omsætte data og handlinger inden for ESG-området til klar og værdiskabende kommunikation.
Det lærer du
På dette kursus får du konkrete redskaber og inspiration til at arbejde med ESG-kommunikation og branding i praksis. Du lærer, hvordan du bygger bro mellem jeres ESG-data og jeres kommunikation, så jeres indsats bliver tydelig og meningsfuld for omverdenen.
Du lærer at
- forstå væsentlige begreber inden for ESG og samfundsansvar
- kommunikere om ESG og samfundsansvar internt og eksternt i din organisation
- bruge dobbelt væsentlighedsanalyse som strategisk kommunikationsredskab
- identificere og fortælle de gode historier
- forstå de etiske og lovgivningsmæssige rammer for ESG-kommunikation, herunder greenwashing.
Kurset er for dig
Du er kommunikatører eller marketeer og arbejder med (eller vil gerne arbejde med) at kommunikere om din organisations ESG-arbejde.
Sådan foregår undervisningen
Kurset giver dig en grundig introduktion til ESG. Du lærer at navigere i ESG’s komplekse landskab og at omsætte samfundsansvar til kommunikation, der skaber værdi. Kurset løber over to dage og kombinerer teori, diskussioner og masser af praktiske eksempler.
Dag 1
- Introduktion og begrebsafklaring: Hvordan navigerer vi i ESG’s komplekse landskab?
- Hvad er en ansvarlighedsstrategi, og hvordan understøtter den kommunikation?
- ESG’s interne og eksterne betydning fra et kommunikativt perspektiv
- Fra dobbelt væsentlighedsanalyse til strategisk kommunikation
- Gæsteoplæg fra virksomhed
Dag 2
- ESG i praksis – muligheder og udfordringer
- Greenwashing: lovgivning, faldgruber og best practice
- Gæsteoplæg fra virksomhed
Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.
Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.
Kurser
Kursusstart: | |
Dato og sted: |
- DMJX, København
- DMJX, København
|
Undervisere: | Mette Gert Boldt Line Schmeltz Dam |
Kursustype: | Kursus |
ECTS point: | 0 |
Kursusnummer: | 2511242453 |
Pris: |
DKK 8.900,- Eks. Moms
Moms
Prisen er ekskl. moms. Formelt kompetencegivende uddannelse (kurser med ECTS-point) er fritaget for moms. |
Undervisere på dette kursus

Mette Gert Boldt
Seniorspecialist i marketing og samfundsansvar i Velliv Forsikring og Pension. Mette Gert Boldt er ekspert i at bygge bro mellem samfundsansvar og kommunikation. Hun har tidligere været partner i forandringsbureauet Märk, har rådgivet og undervist i impact- og bæredygtighedskommunikation samt PR. Hun er uddannet journalist med +15 års erfaring fra en lang række redaktør- og chefstillinger på dagblade og magasiner. Endvidere har hun udviklet og undervist i klimajournalistik i samarbejde med Syddansk Universitet.

Line Schmeltz
Line arbejder i sin forskning med et strategisk perspektiv på CSR og organisatoriske identitetsprocesser med særligt fokus på den interne og eksterne del af CSR-kommunikation i både private og offentlige virksomheder. Hun har stor undervisningserfaring fra forskellige uddannelsesinstitutioner, hvor hun har undervist i en lang række fag indenfor strategisk virksomhedskommunikation (eksempelvis organisationskommunikation, forbrugeradfærd, CSR og Public Relations).
Har du et spørgsmål?
Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Stine Amstrup Borch
Kursuskoordinator (Kurser)
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for afmeldingVirksomhedskurser
Ny viden leveret til døren