Skip to main content
Digitale fællesskaber og adfærd på sociale medier

Digitale fællesskaber og adfærd på sociale medier

Digitale fællesskaber og adfærd på sociale medier

Du lærer at skabe stærke fællesskaber og etablere strategisk kontakt med din målgruppe. Dine undervisere Mona Louisa Flouberg Bastholm og Mette Willert sørger for, at du efter kurset kan arbejde professionelt med community management og håndtere brugeradfærd på sociale medier. 

Derfor skal du tage kurset

Sociale medier er en scene for fællesskaber, relationer, debat og meningsfuld kontakt med brugere og borgere. De organisationer og virksomheder, der mestrer community management, skaber både synlighed, loyalitet og handling.

På kurset bliver du bedre til at forstå, hvordan du skaber og plejer digitale fællesskaber. Du lærer, hvordan communities kan styrke din kommunikationsindsats – både som samtalearena, dialogrum og strategisk løftestang. Med afsæt i cases og teori udvikler du redskaber til at arbejde med dialog, moderation, tillid og krisehåndtering på sociale medier i praksis. Du lærer også at sætte mål for din indsats. 

Det lærer du

På kurset bliver din viden om netværkskommunikation på sociale medier skærpet, og du bliver bedre til at arbejde strategisk med fællesskaber og brugerengagement på tværs af platforme og målgrupper.

Du lærer at:

  • forstå og arbejde strategisk med digitale fællesskaber og community management 
  • skærpe dine SoMe-opslag, så du sikrer interaktion 
  • moderere kommentarspor og skabe dialog med respekt for tone, værdier og mandat 
  • analysere og navigere i brugeradfærd, generationsforskelle og digitale kulturer 
  • håndtere svære debatter, hadtale og potentielle shitstorms i fællesskaber 
  • identificere og arbejde med ambassadører, topfans og relationsdrevne platforme 
  • sætte KPI’er, måle engagement og vurdere værdien af community management 
  • navigere i etik, ledelsesopbakning og organisatoriske ambitioner 
  • bruge dilemmaøvelser og cases til at styrke din dømmekraft og dit strategiske beredskab.

Kurset er for dig

Kurset er særligt udviklet til dig, der allerede arbejder professionelt med sociale medier og kommunikerer med borgere, brugere eller kunder. Du har et grundlæggende strategisk kendskab og vil tage din indsats til næste niveau på moderationstrappen – med fokus på fællesskaber, brugerinddragelse og proaktiv SoMe-kommunikation.

Du arbejder for eksempel som social media manager, kommunikationsmedarbejder, journalist eller rådgiver i en kommunikationsafdeling eller selvstændig virksomhed. 

Sådan foregår undervisningen

Undervisningen veksler mellem faglige oplæg, praksisnære øvelser, cases fra virkeligheden og debat. Du får sparring på dine egne indsatser og bruger din organisation som case.  

Undervisningen tager udgangspunkt i pensum, som skal læses på forhånd. Pensum består af udvalgte bøger og artikler og ekstra cases og guides – tilpasset de interesser og de platforme, du arbejder med.

Kurset består af fire undervisningsdage fordelt over to moduler. Medbring computer og mobil.

Eksamen

Kurset afsluttes med aflevering af en skriftlig eksamensopgave, som bliver bedømt efter 7-trinsskalaen med intern censur.

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.

Det indgår i prisen

Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Du skal regne med en udgift på op til 1.000 kr. for faglitteratur til kurset.

Kurser

Niveau

Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang

Kurset har et omfang på 5 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav

For at blive optaget på kurset skal du mindst have

  • en relevant videregående uddannelse mindst på niveau med en erhvervsakademiuddannelse, en akademiuddannelse eller en bacheloruddannelse
  • minimum 2 års relevant erhvervserfaring. Det betyder, at journalistik, kommunikation eller formidling har været en central del af dit arbejde i minimum 2 år efter endt uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om realkompetencevurdering

 

Undervisere på dette kursus

DMJX Gæsteunderviser - Mona Louisa Flouberg Bastholm

Mona Louisa Flouberg Bastholm

Mona Louisa er kommunikationsrådgiver og rådgiver i strategi, udvikling og branding med speciale i sociale og digitale medier. Hun har i mere end 10 år arbejdet med sociale medier, hvor hun de seneste år som konsulent har udviklet strategier og rådgivet virksomheder i alle størrelser om, hvordan sociale medier bruges strategisk og værdiskabende. 

DMJX Gæsteunderviser - Mette Willert

Mette Willert

Mette er content strategist og visual storyteller. Hun har 10 års erfaring i arbejdet med visuel content og communities – både på et praktisk og et strategisk niveau. Mette var med til at starte DSB’s Instagram-konto i 2013 og var herefter i fem år med til at opbygge virksomhedens tilstedeværelse på sociale medier ved at menneskeliggøre brandet gennem historiefortællinger.

Kontakt os

Har du et spørgsmål?

Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Kontakt