Digital transformation for kommunikatører

Skal du hjælpe ledelsen med digitale valg eller selv vurdere om nye teknologier kan effektivisere kommunikationen? Kurset giver dig overblik over digitaliseringens strategiske dilemmaer samt modeller og løsningsforslag til digital transformation.

Derfor skal du tage kurset
70 % af digitale transformationer er fiaskoer. Hvorfor? Fordi teknologien ikke er moden, tænker du. Og det er måske rigtigt. Men det er først og fremmest, fordi man glemmer, at det mest af alt handler om at flytte mennesker. Digital transformation handler mindre om teknologi og mere om kommunikation.

Mange kommunikatører er optaget af digitalisering og overvejer om, hvilke strategiske valg og fravalg virksomheden skal tage. Skal I gå all in på chatbots, big data analytics og omnichannel-platforme, eller afvente og se markedet an? 

Andre er trætte af hypen om digital disruption, men skal alligevel hjælpe ledelsen videre med at effektivisere og modernisere forretningen både internt og eksternt.

Uanset hvor du befinder dig, så er det afgørende at du kan udarbejde og gennemføre den helt rigtige forandringskommunikation i sammenhæng med digitale transformationsprocesser.

På kurset får du svar på de tre vigtige spørgsmål:

1) hvordan kan du med kommunikationsfagligheden hjælpe ledelsen med den omfattende forretningsmæssige digitale transformation

2) hvordan kan du sikre dig, at kommunikationsarbejdet anvender de mest relevante nye digitale muligheder?

3) hvordan laver du forandringskommunikation, der giver mening for de mennesker, der berøres af den digitale transformation?  

På kurset lærer du at:

  • udarbejde en analytisk vurdering af, hvilken strategisk position din virksomhed har i forhold markedet, kunderne, teknologierne og konkurrenterne
  • udarbejde en strategi for, hvor I markedet I vil lægge jer i forhold til den digitale transformation
  • forstå og arbejde med anvendelsen af data
  • arbejde med fysisk/digitale (phygitale) brugerrejser
  • vurdere om og hvordan I kan udvikle sammenhængede omnichannel universer
  • kunne se og diskutere etiske områder af den digitale udvikling
  • vurdere og kvalitetsbestemme forskellen på robot-kommunikation og menneskelige kommunikation og strategisk vurdere, hvornår hvilken skal anvendes
  • gennemføre nødvendig forandringskommunikation internt i organisationen 
  • vurdere hvilke teknologier der er på vej frem 

Kurset er for dig
Kurset er særligt udviklet for dig som skal:

  • rådgive ledelsen i strategiske spørgsmål omkring digital transformation
  • vurdere hvilke nye former for teknologier der kan effektivisere og kvalitetsforbedre kommunikationsarbejdet
  • udarbejde forandringskommunikation i sammenhæng med digitale transformationsprocesser 

Sådan foregår undervisningen
Undervisningen veksler mellem oplæg ,cases fra gæsteundervisere, gruppearbejde samt arbejde med - og sparring - på dit eget projekt.

Pensum består bl.a. grundbogen ”Langt fra Silicon Valley”. Yderligere litteraturliste følger. 

Kurset består af tre moduler og afsluttes med en skriftlig eksamensopgave.

 

På kurset møder du

Brian Due

Lektor på Københavns Universitet og rådgiver hos Nextwork. Ph.d. i kommunikation og innovation. Har de senere år intensivt arbejdet med analyser af og rådgivning om strategisk kommunikation i sammenhæng med digital transformation og de nye digitale trends.

Jesper Højberg

Stifter af Nextwork, Advice A/S, K-forum, Bootstrapping og Groupcare. Har i mere end 25 år været med til at tegne kommunikationsbranchen som rådgiver og underviser i strategisk kommunikation, branding, digitalisering, forretningsudvikling og forandringsprocesser.

Niveau
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang
Kurset har et omfang på 10 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for afmelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram