

Det ultimative SoMe-kursus
Det ultimative SoMe-kursus
Du lærer at lægge en konkret SoMe-strategi og planlægge et contentflow med en gennemgående formidlingsprofil, som vil gøre din tilstedeværelse på sociale medier stærkere. Med den rette tilgang til community management kan du skabe positivt engagement og konvertere dine følgere til kunder.
Bliv ekspert i formidling på sociale medier
Sociale medier.
Dem kender du godt.
Instagram, X, LinkedIn, Facebook og så videre.
Hvis du arbejder professionelt med sociale medier ved du også, at de er andet og mere end lækkert tidsfordriv en mandag aften på sofaen.
De er krævende at arbejde med, og de kræver, at du konstant skal gøre dig strategiske overvejelser om indhold, målgruppe, platform, medie osv.
På det ultimative SoMe-kursus tager SoMe-eksperten Camilla Stemann dig 360 grader rundt om de vigtigste digitale kommunikationsplatforme, og du lærer at arbejde strategisk og målrettet med dine sociale medie-kanaler.
Vi når hele SoMe-manegen rundt på – hold nu fast – fire dage.
Så det bliver fire intensive, sjove og ikke mindst lærerige dage, hvor du får de bedste forudsætninger for at få succes med dit organiske indhold. Efter kurset er du rustet til at sikre bedre reach og ROI på alle de platforme, du arbejder med.
Lær at lave (og træng igennem til dine brugere) med en SoMe-strategi
Når du arbejder med sociale medier, skal du tænke content på tværs af platforme, sørge for at skabe en rød tråd i dit indhold og samtidig fastholde din organisations tone of voice.
For løbende at lykkes med det, skal du have en strategi for dit arbejde på sociale medier.
Sådan en får du med hjem fra kurset.
Du lærer at lægge en konkret SoMe-strategi, som er tilpasset din organisation, og som blandt andet tager højde for, at du arbejder optimalt med algoritmer, hashtags, konverteringsparametre og community management-værktøjer.
God community management skaber brugerengagement
Det er ved at være længe siden, at din dialog med dine kunder kun kunne foregå via e-mails.
Nu finder dialogen ofte i lige så høj grad sted i en Facebooktråd eller under et billede på Instagram.
Og det er vigtigt, at du er i dialog med dine kunder dér, hvor de befinder sig.
Hvorfor er det vigtigt?
Det er det fordi, at dem der liker, deler og kommenterer din organisations indhold gerne vil føle sig bemærkede. En god dialog kan konvertere en følger til en kunde eller en ambassadør for dit brand.
Desuden får en dialog på fx Facebook din organisation til at fremstå menneskelig og tilgængelig. Og det vil gøre dine følgere mere tilbøjelige til løbende at interagere med dig og din virksomhed.
På kurset arbejder du med at opbygge et community, og du lærer, hvordan du styrker fællesskabet på dine sociale kanaler, og gør dine brugere til loyale kunder. Win win.
Dit udbytte af Det ultimative SoMe-kursus
Lad os være ærlige: Du får meget viden og mange værktøjer i løbet af kursets fire dage. Du lærer blandt andet at:
- lave en konkret mediestrategi og indholdsplan til din organisation
- skabe flot og fængende indhold, som dine følgere vil interagere med
- knække koden til algoritmerne og bruge din viden strategisk
- lægge en strategi for, hvordan du bedst konverterer dine følgere til kunder.
Efter kurset kan du også forklare din chef – og dine kollegaer og dig selv – hvad det er for nogle resultater, de sociale medier skaber for din organisation. Og du kan sætte ord og tal på værdien af dit arbejde.
Det sker på kurset
Undervisningen er et skønt mix af mundtlige oplæg, opgaver, øvelser i grupper og diskussioner i plenum – sådan lærer du nemlig bedst.
Hver dag har et forskelligt fokus, så du kommer hele vejen rundt om de vigtigste elementer i arbejdet med sociale medier.
Mads Emil: Nedenfor i [...] er tekst fra Camilla som du kan flette ind, hvis det giver mening af beskrive mere om, hvad der sker de enkelte dage
Dag 1. Kanalvalg – hvordan skal du udkomme, hvor og for hvem?
Få styr på din stemme, dine kanalvalg, dit mål med dine profiler og hvilken målgruppe, din profil sigter efter. Vi skal også tale om forskelle og ligheder mellem særligt Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn samt øve os i de forskellige spilleregler fra medie til medie.
Dagen starter med en opdatering på social medielandskabet: hvad er de mest hittende og trendende formater – og hvad er de forskellige muligheder, hvis I gerne vil være med på beatet. Derefter kigger vi på statistikkerne og dykker ned i danskernes kanalvalg med fokus på, hvilke målgrupper der bruger hvilke kanaler og hvordan det har udviklet sig gennem årene. Efter den del dykker vi ned i de mest populære kanaler, særligt Facebook, Instagram, LinkedIn og TikTok og dykker ned i deres forskelle og ligheder – og potentiale. Du bliver klædt på med en masse cases og eksempler, så du nemmere kan omsætte det til dit daglige arbejde.
Dag 2. Indhold – hvad virker, og hvordan virker det?
Her kommer du til at arbejde med storytelling og det visuelle look and feel på din profil, så dit budskab skiller sig ud. Du lærer at skabe engagement ved at fokusere på purpose i din kommunikation. Og så lærer du at producere godt indhold skridt for skridt – lige fra en inspirerende Instagram Reel til en effektiv infografik på Linkedin.
Dagen er generelt dedikeret til indholdsstrategi- og indholdsproduktion. Vi kigger først og fremmest på storytelling på sociale medier – og på 6 specifikke storytelling-strategier, som kan gøre din tid og dine resultater på sociale medier mere målrettede og effektive. Derefter tuner vi ind på 8 typer af evergreenindhold som skal hjælpe dig med at finde de indholdsformater, som vil passe bedst til din profil fremadrettet. Sidste del af dagen står i produktionens tegn. Vi skal i gang med at producere effektivt indhold – lige fra en fed grafik i Canva til en populær short form-video, som du kan dele på Instagram eller en af dine andre kanaler.
Dag 3. Indholdsplaner og årshjul – herunder algoritmer og hashtags
Forstå, hvordan systemerne bag platformene opererer, og lær at udnytte potentialet bag statistikker og algoritmer.
Vi arbejder med, hvordan I kan forbedre engagementet omkring jeres indhold, så flere vil have lyst til at like, kommentere og dele. Vi laver også en indholdshackathon sammen, som skal hjælpe jer med at "hacke" jer til et indholdsformat, der får jer til at skille jer ud blandt konkurrenterne. Herefter går vi i dybden med algoritmer på sociale medier, og vi bruger data fra jeres kanaler til at kigge på, hvor I kan optimere fremover, så algoritmerne pusher jeres indhold ud til flere. I samme omgang kigger vi på hashtags – hvor og hvornår virker de og hvornår giver de absolut ingen mening. Sidst på dagen skal du begynde at arbejde med din strategiske handlingsplan og årshjul.
Dag 4. Konvertering – sådan får du de rigtige brugere
Du lærer, gennem community management, at opbygge et fællesskab som kan skabe engagement omkring dit indhold – og på sigt konvertere dine følgere til kunder. Vi skal også tale om influencermarketing, og om hvordan du får succes med den disciplin.
På dag 4 arbejder du videre med din strategiske handlingsplan, som du skal tage med hjem fra kurset. Derudover går vi i gang med at kigge på KPI og engagement, og du lærer at lave en månedsrapport step for step, så du kan dokumentere dit arbejde og udviklingen på de enkelte SoMe-kanaler. Vi skal også arbejde med gode værktøjer til at planlægge indhold. Sidste del af dagen er dedikeret til konvertering på sociale medier og oplagte metoder at tage i brug, hvis du vil konvertere bedre, f.eks. gennem annoncering eller influencermarketing.
Kurset er for dig
Du arbejder nok med sociale medier og marketing, enten som selvstændigt eller i en organisation. Du er også velkommen som begynder, der kun har erfaring med Instagramskrolleri på sofaen.
Uanset niveau gør kurset dig bedre til at mestre de sociale medier og forstå deres algoritmer.
Tidligere deltagere på kurset har fx være SoMe-redaktører, kommunikationsmedarbejdere, marketingkonsulent og journalister.
Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.
Tid
Som udgangspunkt kører første kursusdag fra kl. 10-16 og de følgende kursusdage kører fra kl. 9-16. Vi tager forbehold for ændringer. Du får de præcise tider i en mail.
Det indgår i prisen
Vi ved, at læring og næring går hånd i hånd, derfor er frokosten inkluderet i prisen. Der bliver også serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.
Som en del af kurset vil du også få Camilla Stemanns nye bog “Like. Kommentér. Del” med hjem.
Derudover kan du, hvis du ønsker mere viden om og indsigt i annoncering og videoteknik, få adgang til et online kursus i henholdsvis annoncering og videoteknik.
Kurser
Undervisere på dette kursus

Camilla Stemann
Camilla Stemann Jensen er Instagram- og influencerekspert og har bureauet Camilla Stemann & Co. Camilla har arbejdet professionelt med Instagram og influencers for flere danske og internationale brands og startede, med en cand.comm i rygsækken, sin karriere med selv at opbygge et personligt brand via sociale medier. Hendes Instagram-profil @copenhagenbyme med +21.000 følgere gav hende mulighed for at lave sin egen kogebog, optræde i TV samt skabe sin egen virksomhed.
Har du et spørgsmål?
Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Stine Amstrup Borch
Kursuskoordinator (Kurser)
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for afmeldingVirksomhedskurser
Ny viden leveret til døren