Skip to main content
Business maker

BUSINESS MAKER: fra idé til forretning

BUSINESS MAKER: fra idé til forretning

Lær at tænke og handle som en iværksætter!

Har du idéerne, og er du klar til at gøre dem til virkelighed?

BUSINESS MAKER er et iværksætterforløb fordelt på 5 lørdage (og en fredag) over 3 måneder, hvor du lærer at bruge metoderne til brugercentreret forretningsudvikling, så du kan udvikle dine idéer til forretning.

Du bliver trænet i at lave et skarpt værditilbud og bruge Business Model Canvas til at teste dine ideer. På forløbet kommer du derudover til at arbejde med Value Proposition Canvas, Assumptions Mapping, servicerejse, pretotyping, prissætning og pitch – og du kommer til at møde eksperter, dygtige branchefolk samt tidligere og nuværende iværksættere, der kan gøre dig klogere og ruste dig til at tænke og handle som en iværksætter.

BUSINESS MAKER er især for dig ...

... der er uddannet fotograf, journalist, tv-tilrettelægger, grafiker, designer, kommunikatør eller lignende og arbejder med visuel og/eller skriftlig kommunikation. Du kan både være helt nyuddannet eller erfaren på arbejdsmarkedet.

Din nuværende situation

Den seneste tid med hjemmearbejde og usikkerhed har måske fået dig til at overveje din nuværende situation, og nu drømmer du om at blive din egen chef. Måske er du allerede i gang som freelancer, men har lyst til mere og til at skalere din forretning. Du kan også være ansat i en medievirksomhed, som ønsker, at du skal arbejde mere med forretningsudvikling, og som derfor gerne vil have en medarbejder, der lærer metoderne for forretningsudvikling og hvordan man bruger dem i praksis.

Det vigtigste er, at du er klar til at tage fat!

Du skal være ambitiøs og klar til at bidrage aktivt til både egen og andres udvikling under hele forløbet. Du skal påregne 20- 30 timers ”hjemmeopgave” udover de 6 workshops. 

Jo mere du selv investerer i forløbet – jo større udbytte får du.

Dit udbytte

Du får en unik mulighed for at lære at tænke og handle som iværksætter.

Du kan komme ud af startboksen og begynde at arbejde med det, der kan blive din egen start-up-virksomhed – og starten på en helt ny måde at tænke og handle.

Gennem 6 workshops fordelt over 3 måneder får du styr på din forretningsmodel. Du lærer at tænke brugercentreret, og du får en praktisk tilgang til marked, produkt og prissætning. Du kommer til at arbejde intensivt med at identificere behov og finde løsninger, så du hurtigt kan teste dine ideer. Sammen med erfarne og succesfulde iværksættere og dygtige undervisere bliver du klogere på din idé, forretningspotentialet – og undervejs forvandler du dig til en innovativ, handlekraftig iværksætter.

Du får desuden netværk, gratis kontorplads (i kursusperioden) i DMJX Creative Makerspace og kontakt til andre iværksættere.   

Sådan foregår det

Vi arbejder meget hands-on, og på de enkelte workshopdage bliver du introduceret til metoder og praksisser, som du efterfølgende selv skal arbejde med. Vi arbejder i grupper, alene, ude i felten og samler erfaringer og learnings op undervejs. 

Workshop 1: Introduktion og brugercentreret forretningsudvikling. Rollen som iværksætter, Business Model Canvas og brugercentreret forretningsudvikling med afsæt i kundernes ’Jobs To Be Done’ og Assumptions Mapping.

Workshop 2: Værditilbud og idéudvikling. Hvad er dit værditilbud, og hvordan løser du kundens behov eller problem. Gennem servicedesign og pretotyping lærer du at teste og udvikle dine ideer.             

Workshop 3: Kompetencer, team og partnerskaber. Solo-startups er 3,6 gange længere tid om at få fodfæste. Et godt team, et stærkt netværk og gode sparringspartnere er essentielle. Men hvilke kompetencer har du, og hvilke har du brug for? Og hvordan skaber man gode relationer og det gode samarbejde, og hvilke juridiske faldgruber skal du være opmærksom på?

Workshop 4: Marked og prissætning. Hvem er dine konkurrenter, og hvordan ser markedet ud. Hvordan går du i markedet? Og hvordan prissætter du dit produkt eller service?

Workshop 5: Business case og økonomi. Få styr på økonomien i din forretning. Hvordan ser din Business Case ud. Balancerer omkostninger og indtjening og kan forretningen skaleres?

Workshop 6: Pitch og feedback. Foran et kompetent panel af iværksættere og forretningsudviklere har du muligheden for at teste din idé. Det er en god øvelse, og du får god, konstruktiv (og ærlig) feedback.

Gennem forløbet får du

  • en kortlægning af dit eget mindset som entreprenør og klarhed over egne styrker.
  • god erfaring i at arbejde med gode konkrete modeller til forretningsudvikling (fx Business Model Canvas, Assumptions Mapping, NABC).
  • lært at afdække dit marked.
  • praktisk indsigt i servicerejse og prissætning.
  • en klar forståelse af dit forretningsområde og dine målgrupper.
  • lært at kommunikere din idé, så du brænder igennem hos kunder, samarbejdspartnere og investorer.
  • god og praktisk indsigt i økonomi og ideudvikling.
  • fri kontorplads i et kreativt og inspirerende miljø i hele forløbets varighed.
  • arrangementer, hvor personer fra kreative erhverv og mediebranchen giver indblik i højaktuelle emner som strategiske partnerskaber mm.
  • adgang til et netværk af andre ambitiøse iværksættere.

Det får du også

Som Bizz Maker får du gratis adgang til vores netværksarrangementer, som løber hen over efteråret. Programmet er under udarbejdelse.

Om tilmeldingen 

Du får en kvittering på din tilmelding umiddelbart efter du har registreret dig. Ca.14 dage inden forløbets start, vil du modtage det fulde program, samt en lille opgave som skal løses inden første kursusgang.

PU-Støtte

Kurset er PU-støttet – men du skal søge gennem DMJX. ME-siden kan ikke håndtere din tilmelding. Er du støtteberettiget, hjælper vi dig med at sikre, at du får PU-støtten.For praktiske spørgsmål vedrørende tilmelding og PU-støtte skal du kontakte koordinator Pia Andersen, pan@dmjx.dk, +45 894 40575.

Baggrund for forløbet

Både de kreative erhverv og mediebranchen gennemgår en stor udvikling. For at kunne navigere sikkert i dette, kræver det nye kompetencer. Det er disse nye kompetencer, du lærer på forløbet. Forløbet reagerer på en konkret efterspørgsel fra erhvervslivet, som i stigende grad behøver disse kompetencer. BUSINESS MAKER har stor bevågenhed i branchen, og der er stor vilje og opbakning til forløbet.

BUSINESS MAKER er støttet af Fonden for Entreprenørskab.

Kurser

Michael Radmer Johannisson

Michael Radmer Johannisson

Cand.soc og seniorrådgiver i Seismonaut. Har de seneste 15 år beskæftiget sig med den kreative sektor og har været involveret i udvikling og gennemførsel af netværksbaserede forretningsudviklingsforløb for bl.a. Nationalmuseet, Interactive Denmark, Koda og Aarhus2017. Har rådgivet både iværksættere, virksomheder og organisationer.

Kontakt Michael for spørgsmål vedr. forløbets indhold: mrj@seismonaut.com, +45 3125 3850.


 

Kontakt os

Har du et spørgsmål?

Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Kontakt