Skip to main content
Kursus – DMJX – Machine Learning

Brug machine learning til design & visuelt indhold

Du bliver bedste venner med programmet RunwayML, der kan hjælpe dig i dit kreative arbejde inden for grafik, motion, interaktivt design, video og lignende. Din underviser Andreas Refsgaard lærer dig, hvordan du bruger machine learning til at løse rutineopgaver og generere idéer langt ude af boksen.

Kurset er en introduktion til RunwayML, der er en værktøjskasse med redskaber til at udføre kreative, visuelle design- og kommunikationsopgaver ved hjælp af machine learning. 

Faktisk er det kun fantasien, der sætter grænser, når først du har lært programmet at kende. 

Derfor skal du tage kurset

RunwayML kan blive en værdifuld hjælper i dit kreative arbejde, hvad end du arbejder med design, motion, visuelt indhold, foto, video eller tekst. 

Programmet kan løse rutineprægede opgaver på ingen tid, hjælpe dig ud af kreative blokeringer eller generere idéer langt ude af boksen. 

RunwayML kan f.eks. bruges til automatiseret fritskrabning, green screen keying og rotoscoping af billeder og video. Men det rummer også et kæmpe kreativt potentiale – som du lærer at se og udnytte på dette kursus. 

Fx har det amerikanske band YACHT brugt machine learning som kreativ motor i både deres musik, videoer, installationer og sågar deres albumtitler.

På kurset løser du opgaver med maskinlæringsmodeller og bruger dine kreative færdigheder på potentielle cases for kunder. 

På den måde får du en fortrolighed med softwaren og et mere overordnet blik for, hvordan det kan integreres i projekter i dit arbejdsliv. 

Du lærer at:

  • få en forståelse for, hvordan maskinlæring virker, og hvilke modeller der kan hvad
  • udnytte avancerede maskinlæringsmodeller og spare tid i mere rutineprægede opgaver, fx i forbindelse med fritlægning af elementer, søgen efter objekter i store mængder af billeder mv.
  • skabe nye visuelle udtryksformer
  • skabe digitale prototyper og koncepter med udgangspunkt i avancerede machine learning-teknikker
  • forstå hvad der skal til for at træne dine egne modeller
  • hoste dine egne modeller online, så de kan benyttes i apps, på hjemmesider og i andre arbejdsflows.

Kurset er for dig

Kurset henvender sig til kreative og indholdskabere i de visuelle brancher – design, kommunikation, reklame, motion, foto og video. 

Du er fx

  • Interaktionsdesigner
  • Digital/grafisk designer
  • Webudvikler
  • Art Director
  • Digital konceptudvikler
  • Motion designer

Sådan foregår undervisningen

Kurset er meget hands-on-fokuseret i programmet RunwayML. Underviseren stiller små bundne opgaver, som du løser og tilegner dig viden om programmet gennem. 

Parallelt med de bundne øvelser udvikler du dine egne kreative idéer og koncepter, der kan realiseres i programmet.     

Dag 1: 

  • Introduktion til kreativ machine learning og hands on-intro til RunwayML. 
  • Eksempler på kreative projekter med RunwayML.
  • Øvelse: Find på et kreativt koncept, der kan løses i RunwayML

Dag 2: 

  • Introduktion til at træne din egen model og at indsamle data.
  • Gæsteoplæg og Q&A med  Mads Korsgaard
  • Øvelse: Gå på jagt efter data

Dag 3: 

  • Hvordan indarbejder du en trænet model i en digital service og hoster en model online?
  • Opsamling, diskussion og spørgsmål
  • Øvelse: Konceptuel opgave

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Emdrupvej 72, 2400 København NV.

Det indgår i prisen 

Frokost er inkluderet i prisen, og der bliver serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Kurser

Undervisere på dette kursus

Underviser på kurset machine learning Andreas Refsgaard

Andreas Refsgaard

Har siden 2017 afholdt workshops i kreativ machine learning – bl.a. for Facebooks AR-afdeling i Seattle, IDEO i San Fransisco og på skoler som ECAL, Bartlett, Glasgow School of Art, CIID, Hyper Island Stockholm, HAW, HfG Schwäbisch Gmünd, Kolding Designskole, KADK og DMJX. Andreas var med til at udvikle Teachable Machine i samarbejde med Google Creative Lab i 2017 og har arbejdet freelance med emnet siden da. Desuden har Andreas fulgt værktøjet RunwayML siden det startede, og er i løbende kontakt med holdet bag programmet.

Kontakt os

Har du et spørgsmål?

Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Kontakt