Aktiver brugerne og lav relevant journalistik

Nye tider kræver nye metoder. På kurset lærer du, hvordan du på nye måder kan involvere brugerne i den journalistiske proces. Formålet er at skabe mere relevant, mere transparent og dermed mere troværdig journalistik, der styrker relationen til brugerne.

Derfor skal du tage kurset
Presset på de publicistiske medier stiger. Der er nedskæringer mange steder i mediebranchen, og organisationer og virksomheder får stadig stærkere presseafdelinger.

Derfor har de publicistiske medier brug for nye for metoder, værktøjer og kompetencer til at kunne samarbejde med parter uden for mediet – det vil sige brugerne, eksperterne eller videns-institutioner – og med andre medier.

Det er ikke længere nok at sidde på redaktionerne og selv bestemme, hvad der vigtigt for folk derude at vide.

Der er potentiale i at lytte til brugerne. De skal tages med på råd. Det lærer du på kurset, hvor fokus overvejende er på nye og andre måder til inddragelse af brugerne, end dem vi kender fra de sociale medier.

Du lærer at:

  • gøre brugerne til medproducenter gennem hele den journalistiske proces fra ideudvikling over research til produktion og debat.
     
  • inddrage brugerne både i den kritiske, undersøgende og den bløde, afspejlende journalistik.
     
  • opdyrke tips fra brugerne og skabe en løbende dialog med dem om, hvilke historier dit medie bør prioritere.
     
  • få brugerne til at hjælpe med research i form af oplysninger, dokumenter, personer mv.
     
  • invitere brugerne ind i produktionen af indholdet - i form af billeder, video eller tekst, der kan optræde ved siden af de professionelle journalisters bidrag.
     
  • samarbejde med journalister på andre medier og/eller vidensinstitutioner.

Kurset er for dig
Kurset er særligt udviklet til dig, der arbejder som journalist eller redaktør i en publicistisk medievirksomhed, og som ønsker at inddrage brugerne for at skabe mere relevante journalistik.

Sådan foregår undervisningen
Kurset består af to dele. På første del lærer du at inddrage brugerne i den journalistiske proces og samarbejde med andre medier.

I den mellemliggende periode arbejder du selv med at inddrage brugerne på din arbejdsplads.

På anden del reflekteres der over arbejdet med at inddrage brugerne. Der perspektiveres også til andre områder, hvor du kan arbejde med journalistikken på en ny måde.

Du får bogen ”Den journalistiske forbindelse” ved kursusstart. Kapitel 9 og 10 får du på mail et par uger inden.

Gæsteundervisere
På kurset vil der komme en række gæsteundervisere, som alle har lang, praktisk erfaring med forskellige typer af samarbejder.

De vil hjælpe dig med at forstå de forskellige metoder og tilgange, deres styrker og svagheder og hvornår de med effekt kan bruges.

Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Emdrupvej 72
2400 Kbh. NV

Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag. 

På kurset møder du

Søren Schultz Jørgensen

Ph.d. i mediesociologi, cand.scient.pol. og journalist. Ejer af Kontrabande. Forfatter til analyser og udgivelser om journalistik og nyhedsmedier. Tidligere redaktionschef og udviklingsdirektør på Mandag Morgen.

Per Westergård

Mangeårig chefredaktør og direktør i flere danske medier. P.t. bestyrelsesformand for Fynske Medier og Constructive Institute samt næstformand i Jysk Fynske Medier og bestyrelsesmedlem i Ritzau og Dansk Handelsblad.

Virksomhedskursus?

Er i flere medarbejdere i virksomheden, der ønsker at deltage på samme kursus? Så kan vi lave et kursus specielt til jer. De fleste af vores kurser kan skræddersys, så de tager udgangspunkt i jeres virksomheds behov. Kontakt os og hør nærmere om mulighederne.

Kontakt os

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram