
Center for Læring, Studiestøtte og Kvalitet
Center for Læring, Studiestøtte og Kvalitet
Vi sætter pædagogisk udvikling og digitalt understøttet undervisning i fokus.
Center for Læring, Studiestøtte og Kvalitet
Centerets tre teams arbejder med pædagogik, studievejledning og kvalitetssikring. De tre fagområder fokuserer fra hvert sit udgangspunkt på de studerendes læring og trivsel.
Formålet med centeret er at samle faglighederne og dermed styrke udviklingskraften bag prioriterede indsatser.
Overordnet har DMJX fokus på pædagogisk udvikling indenfor begrebet ”refleksiv praksislæring”. RPL er aktiverende undervisning, hvor den studerende skal lære selvstændigt at begrunde og gennemføre handlinger i praksis.
Pædagogisk udvikling med refleksiv praksislæring
Refleksiv praksislæring er en fælles pædagogisk ramme for alle DMJX’ uddannelser. Gennem varierede læringsaktiviteter lærer den studerende at koble teoretisk refleksion med viden om praksis i uddannelsens branche. Det sker med henblik på, at den studerende lærer at kunne begrunde og kvalificere sine egne handlinger i praksis.
Refleksiv praksislæring er en strategisk indsats for DMJX.
Den pædagogiske udvikling sætter ind via:
· Forsknings- og udviklingsprojekter
· Temamøder på tværs af DMJX’ uddannelser
· Workshops på uddannelserne
· Kompetenceudvikling af nye undervisere
Digitalt understøttet læring
Centeret tilbyder pædagogisk og didaktisk sparring til, hvordan undervisere på DMJX kan understøtte og udvikle undervisningen digitalt. Dette sker med afsæt i refleksiv praksislæring (RPL), skolens pædagogiske udgangspunkt. Centeret giver digitale perspektiver på RPL ved videndelingsmøder, workshops og gennem online ressourcer, ligesom den enkelte underviser kan få hjælp til at udvikle sin undervisning.
Læs mere om DMJX Tools og/eller kontakt pædagogisk udviklingskonsulent Annegrete Skovbjerg (kontaktdata neden for).
Forsknings- og udviklingsprojekter
DMJX’ undervisere arbejder med fagdidaktiske udviklingsprojekter, der giver general viden, jf. Frascati-kravene. Projekterne er desuden vigtige løftestænger ift udvikling af en fælles forståelse af refleksiv praksislæring og den didaktiske tænkning.
Det er blevet til projekter om fx:
- Metoder til at fremme refleksiv kompetence
https://www.ucviden.dk/da/projects/metoder-til-at-fremme-refleksiv-kompetence - Digital undervisning under Covid-19
https://www.ucviden.dk/da/projects/digital-undervisning-under-covid-19 - Refleksiv skrivning
https://www.ucviden.dk/da/projects/improving-reflective-writing-competences-through-taxonomy-based-t - Professionel identitetsdannelse i praktikken
https://www.ucviden.dk/da/projects/professionel-identitetsdannelse-i-praktikken-2 - Fritidsjobbet som læringsarena gennem studenterdreven aktivering i undervisningen
https://www.ucviden.dk/da/publications/leisure-activities-as-learning-arenas-through-student-driven-acti - Brug af AI i undervisning på Journalistik og Kommunikation
Nogle af projekterne har vi også skrevet populærvidenskabelige artikler om i DMJX' onlinetidsskrift MediaJournal.
Det drejer sig blandt andet om:
- Metoder til at fremme refleksiv kompetence. Læs mere her.
- Digital undervisning under Covid-19. Læs mere her.
- Refleksiv skrivning. Læs mere her.
- Professionel identitetsdannelse i praktikken. Læs mere her.
- Fritidsjobbet som læringsarena gennem studenterdreven aktivering i undervisningen. Læs mere her.
Pædagogiske kompetencer til nye undervisere
Adjunktforløbet på DMJX
Adjunktstillingen er en uddannelsesstilling, hvor den nyansatte underviser i løbet af fire år, skal kvalificere sig til at blive lektor.
Som lektor skal man have kompetence til tre typer opgaver:
- Selvstændigt at udvikle, tilrettelægge og gennemføre undervisning på både vores grunduddannelser og vores efter- og videreuddannelser.
- Selvstændigt og innovativt at arbejde med institutionens udviklingsopgaver.
- Inddrage internationale forsknings- og udviklingstendenser i både undervisnings- og udviklingsopgaverne.
I adjunktforløbet skal adjunkten have erfaring med de forskellige typer af undervisnings- og udviklingsopgaver, der finder sted på vores grunduddannelser, efter- og videreuddannelser samt i vores forsknings- og udviklingsprojekter.
Adjunktens chef sikrer, at adjunkten får tid til og adgang til de relevante opgaver. Placeringen og omfanget af opgaverne vises i en adjunktplan.
Som støtte for adjunktens refleksion over og udvikling i opgaverne får adjunkten både en primær vejleder og en forskningsuddannet vejleder.
Kompetenceudviklingstilbud på DMJX omfatter adjunktkurser samt DMJX’ digitalt understøttede undervisningstiltag.
Kontaktperson for jura: Lise Nikolajsen, lni@dmjx.dk
Kontaktperson for kompetenceudvikling og vejledning: Andy Højholdt, andh@dmjx.dk
Grundkursus i pædagogik for eksterne undervisere
Vi tilbyder vores eksterne undervisere et kort grundkursus om at undervise på DMJX.
Kurset sætter fokus på, hvordan undervisningen kan planlægges, gennemføres og evalueres. Desuden drejer kurset sig om DMJX’s pædagogiske tilgang: Refleksiv praksislæring.
Kontaktperson: Andy Højholdt, andh@dmjx.dk
kvalitetssikring
DMJX har et system til sikring af undervisningens faglige og pædagogiske kvalitet og undervisernes kompetencer.
Centeret gennemfører kvalitetsarbejdet i samarbejde med DMJX’s uddannelser. Centerets funktion er at:
- Have specialviden om udvikling af kvalitetssystemer og evalueringsarbejde.
- Igangsætte fælles undersøgelser og evalueringer
- Samle data om den uddannelsesfaglige kvalitet
- Projektlede de 6-årige akkrediteringsprocesser
Kvalitetssystemet lever til enhver tid op til de gældende krav for institutionsakkreditering.
Se kvalitetssystemet beskrevet her.
Centerleder, kontaktperson
Tilknyttede medarbejdere

Annegrete Skovbjerg
Lektor og pædagogisk udviklingskonsulent

Charlotte Ramløv
Specialkonsulent

Daniel Boldt Andersen
Dataanalytiker

Andy Højholdt
Pædagogisk konsulent
Aktuelt
Vis mere aktuelt

Kæmpe inspirationsguide til dialogbaseret journalistik
Hvis ikke journalistikken skal tabe kampen om brugerne, må der nye metoder til. DMJX har igennem tre år afprøvet og kondenseret dialogbaserede værktøjer sammen med internationale samarbejdspartnere. De præsenteres nu i en gratis guide til undervisere, medier og kursusudbydere.

Hvad underviserne lærte under Covid-19
DMJX-ansatte deler deres refleksioner over didaktiske greb og andre erfaringer, som er affødt af det gigantiske bespænd med online undervisning under Covid-19.
Artikler fra tidsskriftet MediaJournal
Memes skubbede til refleksionerne blandt kommunikationsstuderende
Nedlukningerne satte turbo på brug af podcasts i undervisningen - her er vores erfaringer
Postkort til praktikanter gav inspiration, trøst og tryghed
Peer feedback bidrager til at fremme refleksivitet hos studerende
Et bud på, hvordan det luftige begreb Refleksiv Praksislæring kan forstås
Stor undersøgelse: Undervisning i sengen og målrettet gruppearbejde
Skriftlige karakterbegrundelser kan spare tid og sikre fokus på læringsmål