Skip to main content
Forsknings og udviklingscenter Pædagogisk Udvikling og Digitalisering

Center for Læring, Studiestøtte og Kvalitet

Center for Læring, Studiestøtte og Kvalitet

Vi sætter pædagogisk udvikling og digitalt understøttet undervisning i fokus.

Pædagogisk udvikling med refleksiv praksislæring

Refleksiv praksislæring er en fælles pædagogisk ramme for alle DMJX’ uddannelser. Gennem varierede læringsaktiviteter lærer den studerende at koble teoretisk refleksion med viden om praksis i uddannelsens branche. Det sker med henblik på, at den studerende lærer at kunne begrunde og kvalificere sine egne handlinger i praksis.

Refleksiv praksislæring er en strategisk indsats for DMJX.

Den pædagogiske udvikling sætter ind via:

· Forsknings- og udviklingsprojekter

· Temamøder på tværs af DMJX’ uddannelser

· Workshops på uddannelserne

· Kompetenceudvikling af nye undervisere

Digitalt understøttet læring

Centeret tilbyder pædagogisk og didaktisk sparring til, hvordan undervisere på DMJX kan understøtte og udvikle undervisningen digitalt. Dette sker med afsæt i refleksiv praksislæring (RPL), skolens pædagogiske udgangspunkt. Centeret giver digitale perspektiver på RPL ved videndelingsmøder, workshops og gennem online ressourcer, ligesom den enkelte underviser kan få hjælp til at udvikle sin undervisning. 

Læs mere om DMJX Tools og/eller kontakt pædagogisk udviklingskonsulent Annegrete Skovbjerg (kontaktdata neden for).

 

Forsknings- og udviklingsprojekter

DMJX’ undervisere arbejder med fagdidaktiske udviklingsprojekter, der giver general viden, jf. Frascati-kravene. Projekterne er desuden vigtige løftestænger ift udvikling af en fælles forståelse af refleksiv praksislæring og den didaktiske tænkning.

Det er blevet til projekter om fx: 


Nogle af projekterne har vi også skrevet populærvidenskabelige artikler om i DMJX' onlinetidsskrift MediaJournal.
Det drejer sig blandt andet om:

Pædagogiske kompetencer til nye undervisere

Adjunktforløbet på DMJX

Adjunktstillingen er en uddannelsesstilling, hvor den nyansatte underviser i løbet af fire år, skal kvalificere sig til at blive lektor. 

Som lektor skal man have kompetence til tre typer opgaver:

  • Selvstændigt at udvikle, tilrettelægge og gennemføre undervisning på både vores grunduddannelser og vores efter- og videreuddannelser.
  • Selvstændigt og innovativt at arbejde med institutionens udviklingsopgaver.
  • Inddrage internationale forsknings- og udviklingstendenser i både undervisnings- og udviklingsopgaverne.

I adjunktforløbet skal adjunkten have erfaring med de forskellige typer af undervisnings- og udviklingsopgaver, der finder sted på vores grunduddannelser, efter- og videreuddannelser samt i vores forsknings- og udviklingsprojekter.

Adjunktens chef sikrer, at adjunkten får tid til og adgang til de relevante opgaver. Placeringen og omfanget af opgaverne vises i en adjunktplan. 

Som støtte for adjunktens refleksion over og udvikling i opgaverne får adjunkten både en primær vejleder og en forskningsuddannet vejleder. 
 

Kompetenceudviklingstilbud på DMJX omfatter adjunktkurser samt DMJX’ digitalt understøttede undervisningstiltag.

Kontaktperson for jura: Lise Nikolajsen, lni@dmjx.dk 

Kontaktperson for kompetenceudvikling og vejledning: Andy Højholdt, andh@dmjx.dk 
 

Grundkursus i pædagogik for eksterne undervisere

Vi tilbyder vores eksterne undervisere et kort grundkursus om at undervise på DMJX. 

Kurset sætter fokus på, hvordan undervisningen kan planlægges, gennemføres og evalueres. Desuden drejer kurset sig om DMJX’s pædagogiske tilgang: Refleksiv praksislæring.

Kontaktperson: Andy Højholdt, andh@dmjx.dk
 

kvalitetssikring

DMJX har et system til sikring af undervisningens faglige og pædagogiske kvalitet og undervisernes kompetencer. 

Centeret gennemfører kvalitetsarbejdet i samarbejde med DMJX’s uddannelser. Centerets funktion er at:

  • Have specialviden om udvikling af kvalitetssystemer og evalueringsarbejde.
  • Igangsætte fælles undersøgelser og evalueringer
  • Samle data om den uddannelsesfaglige kvalitet
  • Projektlede de 6-årige akkrediteringsprocesser

Kvalitetssystemet lever til enhver tid op til de gældende krav for institutionsakkreditering. 
Se kvalitetssystemet beskrevet her.

Artikler fra tidsskriftet MediaJournal