Samtalesaloner, events og øvrige jubilæums-arrangementer

Her kan du holde dig opdateret omkring samtalesaloner, live-events og øvrige aktiviteter og begivenheder i forbindelse med vores 75 år jubilæum.

Samtalesaloner - programmet udvikles og opdateres løbende

DMJX SAMTALESALONER // april 2019

Hvorfor skal vi være kreative, når vi har data?

Tid og sted:
2. april 2019 kl. 16.30-18.00 i Aarhus på DOKK1 i Den Store Sal
10. april 2019 kl. 17.00-18.30 i København hos HK Hovestaden i Den Runde Mødesal

I dag er det ikke alene mavefornemmelser, der afgør, hvordan en kampagne rent kreativt udvikles og eksekveres. Data får en stadig større betydning for de endelige beslutninger, fordi vi i dag relativt nemt kan måle om forbrugerne reagerer bedst på den røde eller den orange knap.
Vær med i samtalen mellem David Asmussen fra reklame- og analysebureauet Orbit Red, der bruger data aktivt i kampagneudviklingen - og Lars Samuelsen fra reklamebureauet Uncle Grey.
Vi spørger dem, hvad konsekvenserne er, når data overtager mavefornemmelser og kreativ intuition? Og om vi overhovedet behøver at være kreative, hvis insight og data kan levere et mere sikkert resultat?

Panel i Aarhus

  • David Asmussen, Creative Director, Orbit Red
  • Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital, Uncle Grey

Panel i København

  • David Asmussen, Creative Director, Orbit Red
  • Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital, Uncle Grey
  • Jacob Holst Mouritzen, Business Partner, Mindshare Danmark

Facilitator:
Mona Juul, folkeringskandidat for Det Konservative Folkeparti og tidligere administrerende direktør for reklamebureauet Envision, leder samtalen i Aarhus, mens det er Lone Tvedergaard Bach, Senior Strategisk Planner/Partner på &Co, der er facilitator i København.

Billetter:
Det er gratis at deltage i samtalesalonerne, men der skal reserveres billetter igennem Billetto:
Aarhus: https://goo.gl/ZX6cNx
København: https://goo.gl/DGh23W 

Værter:
HK Privat og DOKK1

DMJX SAMTALESALONER // maj 2019

Den teknologiske transformation af den grafiske branche

Tid og sted:
9. maj 2019 kl. 17.00 -19.00 hos Stibo, Axel Kiers Vej 11, 8270 Højbjerg

Den teknologiske udvikling har taget den grafiske branche med storm. På rekordtid har branchen ændret sig fra udelukkende at arbejde med fysisk tryk til i dag primært at trykke digitalt, og der er stadig flere tryksager, der overgår til at være udelukkende digitale.
Spørgsmålet er, hvordan det er lykkedes den grafiske branche at tilpasse sig den nye virkelighed så hurtigt? Hvilke udfordringer har der været undervejs? Og hvilke forventninger har man i branchen til fremtiden?

Panel:

  • Thomas Torp, adm. direktør hos GraKom
  • Kim Svendsen, direktør hos Stibo
  • Michael Abildgård, lektor hos DMJX

Billetter:
Det er gratis at deltage i samtalesalonerne, men der skal reserveres billetter igennem Billetto: https://billetto.dk/e/samtalesalon-i-aarhus-den-teknologiske-transformat...

Værter:
Stibo og GraKom

De kreatives forretning i et stigende digitalt marked

Dato og sted:
15. maj 2019 kl. 13.30 – 16.00 hos Enigma – Museum for post, tele og kommunikation, Øster Allé 1, 2100 København Ø.

Digitaliseringen kommer med både gode og dårlige sider for forretningsmodellerne i den kreative branche. På den gode side gør digitaliseringen det lettere at finde inspiration og producere indhold af høj kvalitet, som bliver spredt lettere end nogensinde. På den dårlige side giver internettet let adgang til at bruge andres indhold, mens tidspresset stiger, og priserne bliver presset længere i bund.

Vi forsøger blandt andet at finde svar på, om digitaliseringen er de kreatives ven eller fjende, hvordan vi sikrer større klarhed om, hvornår noget er inspiration eller krænkende efterligning, og om ophavsretten overhovedet er relevant i fremtidens kreative branche.

Panel

  • Hanne Salomonsen, direktør for Hans Reitzels forlag.
  • Morten Rosenmeier, professor, Center for informations- og innovationsret ved Københavns Universitet
  • Lone Amtrup, selvstændig indenfor blandt andet forhandling og ophavsret.

Billetter:
Det er gratis at deltage i samtalesalonerne, men der skal reserveres billetter igennem Billetto: https://billetto.dk/e/samtalesalon-i-kobenhavn-de-kreatives-forretning-i...

Værter:
UBVA – Udvalget til beskyttelse af videnskabeligt arbejde.

Ytringsfrihed på internettet – hvor går grænsen?

Dato og sted:
28. maj 2019 kl. 16.00 – 18.00 hos Enigma, Museum for post, tele og kommunikation,
Øster Allé 1, 2100 København Ø.

Skyd dem alle sammen! Skrid hjem med dig!! Du er en kæmpe idiot …
Der bliver sjældent lagt fingre imellem i kommentarsporene på de sociale medier og webaviserne, når brugerne giver deres mening tilkende.

I en tid, hvor ytringsfriheden er til debat, er det store spørgsmål, hvor grænserne skal sættes, og om det er for vigtig en opgave at overlade til internetoperatørerne?

Billetter:
Det er gratis at deltage i samtalesalonerne, men der skal reserveres billetter igennem Billetto: https://billetto.dk/e/samtalesalon-i-kobenhavn-ytringsfrihed-pa-internet...

Vært:
Enigma - Museum for post, tele og kommunikation

 

Afholdte arrangementer:

DMJX SAMTALESALONER // oktober 2018

Konstruktive nyheder og revitalisering af journalistikken 


Tankerne om konstruktive nyheder kaldes en megatrend i stadig flere lande, hvor medier kæmper med fald i troværdighed, oplag, indtægter og meningsfuldhed.
Danmark og Holland er i front på en global konstruktiv bevægelse, der skaber resultater og tro på fremtiden for journalistik og troværdige medier.

Panel: 

  • Ulrik Haagerup, direktør for Constructive Institute på Aarhus Universitet.
  • Liesbeth Hermans fra Winsheim Universitet,og kendt som en af verdens bedste professorer i constructive journalism.
  • Nico Drok, professor i Media and Civil Society fra Winsheim Universitet, forsker bl.a. i journalistikuddannelsens rolle i at ændre journalistikkulturen generelt og med hensyn til en mere konstruktiv måde at anvende journalistik på.

Læs, hvordan samtalesalonen forløb, og hvilke pointer, panelet vil vurdere, der var de vigtigste at få fremhævet: https://www.dmjx.dk/aktuelt/historier/samtalesalon-om-konstruktive-nyhed...

 

DMJX SAMTALESALONER // november 2018

Perspektiv på kunde- og bureaurelationen i reklamebranchen


Mange drømmer om et langvarigt bureau/kunde-samarbejde i stil med det, som Tuborg og WDP har opnået. De kan fejre 50 år sammen og er ”still going strong”.
Hvad er hemmeligheden? Hvordan overlever samarbejdet på trods af skiftende et persongalleri og nye strategiske udfordringer?

Panel:  

  • Henrik Juul, Kreativ direktør på Wibroe, Duckert & Partners
  • Christian Sveigaard, Marketing manager hos Tuborg

Facilitator:
Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i Kreativitet & Kommunikation

Værter:
Tuborg og WPD

Få de vigtigste erfaringer fra samtalesalonen og samarbejdet her: https://www.dmjx.dk/aktuelt/historier/kaerlighedshistorie-udrullet-paa-s...

DMJX SAMTALESALONER // januar 2019

Perspektiv på nyheder; om hastighed og troværdighed i journalistik

Bliver nyheder bedre af at være hurtige? Eller er hastigheden blevet et problem for nyhedsmediernes troværdighed?
Debatten sætter også fokus på, hvordan danskerne opfatter nyheds- og aktualitetsstoffet, og om opfattelsen ændrer sig i takt med medieudviklingen.

Panel:  

  • Ulla Pors, chefredaktør på TV 2 NEWS

  • Mikkel Hertz, nyhedsdirektør på TV 2
  • 
Jakob Linaa Jensen, chefforsker ved DMJX

Facilitator:
Lars Werge, Dansk Journalistforbund

Vært:
TV 2

Få de vigtigste pointer fra panelet her: https://www.dmjx.dk/aktuelt/viden/samtalesalon-hastighed-og-trovaerdighe...

DMJX SAMTALESALONER // februar 2019

Perspektiv på de unge mediebrugere. 

De unge er en tricky størrelse, der går helt egne veje, når det gælder deres medieforbrug. På TV 2 Lorry har man satset hårdt på at lære de unge at kende for at finde ud af, hvad der skal til for at blive et relevant medie for de unge brugere. Hvad har det betydet for TV 2 Lorry? Kan man være relevant for de unge uden at skubbe de voksne væk? Og bør medierne egentlig opgive kampen om de unge, og blot håbe, at de kommer af sig selv, når de bliver ældre?

Speakers:

  • Morten Kjær Petersen, direktør hos TV 2 Lorry
  • Sabrina Uldbæk Skjødt, forsideredaktør for TV2.dk

Panel:
Gymnasieelever fra medielinjen hos NEXT

Facilitator:
Karen Løth Sass, journalist og lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, styrer debatten

Vært:
TV2 Lorry

Hør, hvad de unge mediebrugere reagerer på: https://www.dmjx.dk/aktuelt/historier/samtalesalon-det-handler-om-at-tae...

Øvrige begivenheder og events i vores jubilæumsår

3. september 2018 Kl. 16-18.30 (afholdt)
Jubilæumsreception – DMJX 75 år
Afholdes i Aller Koncernens hovedkvarter, Havneholmen 33, 1561 Kbh V.
Aller var initiativtager til og medstifter af Den Grafiske Højskole i 1943.
Vi inviterer nuværende og tidligere studerende, folk fra branchen, samarbejdspartnere og sponsorer til en dag med fejring, underholdning og åbning af vores jubilæumsudstilling.

2. september 2019 Kl. 16
Jubilæumsarrangement på Dokk1
Efter et helt år med samtalesaloner, arrangementer og vandrende jubilæumsudstilling, slutter festen på Dokk1 i Aarhus.

3.-30. september 2019
Jubilæumsdstillingen kan opleves på Dokk1.
I løbet af måneden vil Dokk1 huse samtaler, faglige fora og aktiviteter, hvor brugere, studerende og mediefolk vil være i dialog om mediernes fremtid.

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram