Hovedmenu

Eyetrack 3F

Sådan læser 3F´ere på nettet.

Resumé
Eyetrack 3F er den første større eyetrack-undersøgelse af danske internetbrugeres læsemønstre på nettet. Undersøgelsen blev gennemført i et samarbejde mellem 3F og  Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Formål
Målet med undersøgelsen var at få belyst, hvordan typiske brugere af en hjemmeside som 3F´s søger information på nettet og læser webtekster.

Resultaterne blev sammenholdt med internationale undersøgelser med det formål at få be- eller afkræftet, uddybet og nuanceret disse konklusioner og opnå øget viden om læsning på nettet.

Konklusionerne blev af 3F anvendt til at udvikle organisationens webkommunikation, mens de af Danmarks Medie- og Journalisthøjskole blev integreret i den journalistiske efteruddannelse.   

Indhold/aktiviteter
Eyetrack 3F er et længerevarende samarbejde med 3F om redaktionel udvikling med eyetracking. Projektet er inddelt i 3 faser:

  1. test blev gennemført i 2008-2009 og affrapporteret i 2009.
  2. test blev gennemført i 2011 (forventet afrapportering i 2012)
  3. test forventes gennemført i slutningen af 2012.

Rapport
Resultaterne af 1. Eyetrack-test er udgivet i en rapport, der kan hentes her:

Hent rapporten ' Eyetrack 3F - Sådan læser 3F'ere på nettet

Eyetrack 3F blev gennemført af en projektgruppe bestående af:

  • Webredaktør Susanne Fasting, 3F
  • Onlinechef Henrik Lilholt, 3F
  • Lektor Haakon Lund, Danmarks Biblioteksskole
  • Journalist og underviser Nils Ulrik Pedersen, Siteways Webkommunikation
  • Fagmedarbejder Peter From Jacobsen, UPDATE, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Projektperiode
2008-2009

Finansiering
Projektet blev finansieret af 3F og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i fællesskab.

Kontakt:

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram