Undersøgelse: Kampagne for unges valgdeltagelse virkede

Forsker Jakob Linaa Jensen fra DMJX har udført en undersøgelse af unges deltagelse og mobilisering i Regionsvalget 2017 og effekten af en kampagne. Konklusionerne har han nu præsenteret for 60 medarbejdere og beslutningstagere fra kommuner og regioner.

af Dan Hansen d. 27.06.2018 i Viden

Unges valgdeltagelse - og politiske engagement i det hele taget - har altid været lavere end de ældre befolkningsgruppers. Dette gælder ikke mindst ved kommunal- og regionsvalg.

I forbindelse med valgkampen i 2017 satte blandt andre Danske Regioner sig for at nå de unge vælgere gennem en målrettet kampagne med et fokus på sociale medier. Målet var at øge interessen for regionerne og i sidste ende valgdeltagelsen.



Kampagnen ’Tænk dig om, før du ikke stemmer’ bestod blandt andet af denne video, som blev brugt til landsdækkende tv-annoncering og annoncer på web-tv, Spotify og YouTube.

 

DMJX-forsker har undersøgt kampagnens effekt

Men virkede kampagnen så?

Ja, siger Jakob Linaa Jensen, chefforsker i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han har undersøgt kampagnens effekt og udgivet en rapport om ’unges deltagelse og mobilisering i RV17’.


Rapportens hovedkonklusion er, at selvom valgdeltagelsen generelt ikke var højere end ved valget i 2013, har regionernes kampagne tilsyneladende haft en effekt: Borgere, der havde set kampagnen, var mere tilbøjelige til at stemme, end de, der ikke havde. Det gælder både for de unge og befolkningen som helhed. 

Uden kampagnen havde valgdeltagelsen, ikke mindst blandt de unge, formentligt været lavere end i 2013.

Konklusionerne præsenterede han tidligere på måneden ved en konference for 60 medarbejdere og beslutningstagere fra kommuner og regioner.



Han har desuden beskrevet kampagnen og dens effekt i artiklen Sådan lokker du unge til stemmeurnerne på mediet Kommunikationsforum.

Kategori:  Viden

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram