Sådan laver du en god drejebog for din kommunikation

7 punkter, som gør din kommunikationsplan til en succes, ifølge ekspert Helle Petersen.

af Dan Hansen d. 10.01.2019 i Viden

Forestil dig en arkitekt, der bare går i gang med at tegne - uden at have styr på størrelsesforhold, budget og vision for det færdige projekt.

Forestil dig nu en virksomhed, styrelse eller kommune, som laver forandringer eller tiltag med stor betydning for medarbejdere, borgere eller forretningen – uden en plan for, hvordan det skal kommunikeres.

Arkitekten uden en plan er næsten umulig at forestille sig.

Det samme burde kommunikationsprojektet uden tilhørende plan være.
Men det er ikke dén virkelighed, som Helle Petersen, ekspert i organisationskommunikation og forandringskommunikation møder, når hun underviser kommunikatører og HR-konsulenter i blandt andet kommunikationsplanlægning.

- Mine kursister har forretningskritiske kommunikationsopgaver, der handler om organisationsændringer, implementering af nye IT-systemer, nye kundeprogrammer og store borgerrettede servicetiltag. Men når jeg spørger, hvor mange der har udarbejdet en kommunikationsplan som afsæt for deres arbejde, ryger rystende få hænder i vejret, siger Helle Petersen.

Drejebog med 7 punkter
Den tid, man bruger på at planlægge og strukturere sin kommunikationsindsats er ifølge Helle Petersen godt givet ud. Både fordi en plan giver flow og overblik og fordi, man ikke skal bruge en masse tid på at udrede og kommunikere på bagkant. Og det bliver nemmere og nemmere at planlægge, når man får lidt rutine i arbejdet.

En god drejebog for kommunikationen indeholder 7 punkter med spørgsmål, du skal stille dig selv og kunne besvare, mener Helle Petersen:

1. Baggrund
Hvad er der sket, som giver et kommunikationsbehov?

2. Mål
Hvad vil I opnå med kommunikationen?

3. Kernebudskaber 
Hvad skal modtageren vide og forstå?

4. Målgruppeanalyse
Hvilke barrierer og motivationsfaktorer er der hos modtagerne?

5. Q&A’s  
Hvilke spørgsmål stiller modtageren? Og hvad er svarene?

6. Timing  
Hvornår skal jeg kommunikere?

7. Aktionsliste  
Hvem gør hvad og hvornår for at kommunikationen lykkes?

- En kommunikationsplan giver mulighed for en strategisk orkestrering af indsatsen. Hvis du følger disse 7 punkter, er du godt i gang, siger Helle Petersen og henviser til et af sine yndlingscitater, som Peter Plys står bag.

- Jeg elsker Peter Plys og denne stribe, som siger så fint, hvorfor det er nødvendigt med en kommunikationsplan, smiler hun.

Kursus i Kommunikationsplanlægning
Hvis du gerne vil gå lidt dybere i arbejdet med at planlægge din kommunikation, kan du tilmelde dig diplomkurset Kommunikationsplanlægning med Helle Petersen som underviser.

På kurset arbejder du med udgangspunkt i din egen organisation og virkelighed og har derfor mulighed for at arbejde med implementering af en konkret kommunikationsstrategi, som din virksomhed står over for.


Helle Petersen underviser i flere diplomkurser på DMJX, herunder Kommunikationsplanlægning og Forandringskommunikation.

Kategori:  Viden

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram