Skip to main content

Sådan laver du en god drejebog for din kommunikation

07.04.2020

7 punkter, som gør din kommunikationsplan til en succes, ifølge ekspert Helle Petersen

Drejebog for kommunikation
Aaron Burden

Forestil dig en arkitekt, der bare går i gang med at tegne - uden at have styr på størrelsesforhold, budget og vision for det færdige projekt.

Forestil dig nu en virksomhed, styrelse eller kommune, som laver forandringer eller tiltag med stor betydning for medarbejdere, borgere eller forretningen – uden en plan for, hvordan det skal kommunikeres.

Arkitekten uden en plan er næsten umulig at forestille sig.

Det samme burde kommunikationsprojektet uden tilhørende plan være. Men det er ikke dén virkelighed, som Helle Petersen, ekspert i organisationskommunikation og forandringskommunikation møder, når hun underviser kommunikatører og HR-konsulenter i blandt andet kommunikationsplanlægning.

- Mine kursister har forretningskritiske kommunikationsopgaver, der handler om organisationsændringer, implementering af nye IT-systemer, nye kundeprogrammer og store borgerrettede servicetiltag. Men når jeg spørger, hvor mange der har udarbejdet en kommunikationsplan som afsæt for deres arbejde, ryger rystende få hænder i vejret, siger Helle Petersen.

Drejebog med 7 punkter

Den tid, man bruger på at planlægge og strukturere sin kommunikationsindsats er ifølge Helle Petersen godt givet ud. Både fordi en plan giver flow og overblik og fordi, man ikke skal bruge en masse tid på at udrede og kommunikere på bagkant. Og det bliver nemmere og nemmere at planlægge, når man får lidt rutine i arbejdet.

En god drejebog for kommunikationen indeholder 7 punkter med spørgsmål, du skal stille dig selv og kunne besvare, mener Helle Petersen:

1. Baggrund Hvad er der sket, som giver et kommunikationsbehov?

2. Mål Hvad vil I opnå med kommunikationen?

3. Kernebudskaber  Hvad skal modtageren vide og forstå?

4. Målgruppeanalyse Hvilke barrierer og motivationsfaktorer er der hos modtagerne?

5. Q&A’s   Hvilke spørgsmål stiller modtageren? Og hvad er svarene?

6. Timing   Hvornår skal jeg kommunikere?

7. Aktionsliste   Hvem gør hvad og hvornår for at kommunikationen lykkes?

- En kommunikationsplan giver mulighed for en strategisk orkestrering af indsatsen. Hvis du følger disse 7 punkter, er du godt i gang, siger Helle Petersen og henviser til et af sine yndlingscitater, som Peter Plys står bag.

"Det var ikke særlig klogt sagt, Plys" sagde Grislingen. Peter Plys: "Det var klogt, da det var inde i mit hoved, men så skete der nogt på vejen ud"

Peter Plys

  - Jeg elsker Peter Plys og denne stribe, som siger så fint, hvorfor det er nødvendigt med en kommunikationsplan, smiler hun.