Skip to main content

Reels og BeReal: 5 tendenser på sociale medier, du skal kende lige nu

15.02.2022

SoMe-ekspert Signe Gren guider dig til de vigtigste trends på sociale medier, du skal være opmærksom på i 2022.

5 tendenser på sociale medier

Værsgo! Her er din guide til fem af de vigtigste trends, tendenser og generelt gode råd om din færden og gebærden på sociale medier i 2022.

Rådene kommer fra Signe Gren, der er marketing- og kommunikationsansvarlig på Heartbeats og underviser på Det ultimative SoMe-kursus her på DMJX.

1. Kig godt på Instagram Reels og TikTok (jo, også selvom du er over 30 år)

”Hvis du laver videoindhold til Instagram, så skal du til at tænke det på en helt ny måde.

Instagram læner sig meget op ad TikTok og satser benhårdt på deres Reels-format den kommende tid.

På Reels har du meget kort tid til at fortælle din videohistorie, så din klipning og dit narrativ skal bygges op helt anderledes, end du er vant til fra traditionelle medier.

Det gælder selvfølgelig generelt for video på sociale medier, men med Reels er det endnu vildere – og derfor endnu mere essentielt at tænke formatet ind i din videoproduktion.

Og husk at skyde vertikalt! Det er det eneste, der fungerer i Reels.”

2. Husk det her når du poster billeder på Instagram (hint: du skal ikke poste billeder)

”Som sagt har Instagram fokus på Reels.

Faktisk var chefen for Instagram Adam Mosseri for nylig ude og sige, at Instagram ikke længere først og fremmest er et fotodelingsmedie, men et videomedie.

Det er ret vildt og en klar strategisk melding om, at de satser benhårdt på at beholde og erobre markedsandele inden for videoindhold på sociale medier.

Det betyder – for dig – at deres algoritmer kommer til at belønne videoer over fotos, og de kommer til at belønne Reels-videoer over almindelige video-posts.

Så hvis du tænker Reels ind i din indholdsproduktion, kan du altså risikere at blive belønnet med rigtig mange visninger, fordi du har mulighed for at ryge bredt ud i Discover-feedet.”

3. Tænk på, hvad du vil med dit indhold (nej, du kan ikke det hele på én gang)

”Tænk først og fremmest på, hvad du vil opnå med dit indhold.

Vil du have sign-ups til dit nyhedsbrev?

Vil du have dine brugere til at se hele din video?

Vil du have kommentarer og delinger?

Et opslag på sociale medier kan ikke det hele på én gang. Så inden du går i gang, må du sige til dig selv:

Hvad er formålet med mit opslag?

Hvad vil jeg have ud af det?

Hvad vil jeg have brugerne til at gøre?

Sørg for at have ét budskab og én ting, du gerne vil have dine brugere til at gøre. Så får du meget nemmere succes med dit indhold."

4. Prøv BeReal med dine venner (tro os, det er sjovt)

”Der er en stigende tendens på sociale medier til, at indhold skal være autentisk og ægte for at være vedkommende.

Det imødekommer det nye sociale medie BeReal, hvor du og dine venner i løbet af en dag får en notifikation på et vilkårligt tidspunkt, og derefter har 2 minutter til at knipse et billede af jer selv og det, I laver.

Kameraet i din telefon tager billedet både med frontkameraet og selfiekameraet på samme tid.

Det resulterer i mere spontanitet, mindre iscenesættelse og mere sjov.

Og det er faktisk virkelig sjovt. Prøv det med dine venner og vær på forkant, hvis det virkelig slår igennem.

Det bliver spændende at se, om BeReal bider sig fast og overlever.”

5. Sælg dine produkter direkte på sociale medier (vores allesammens våde eCommercedrøm går i opfyldelse)

”Livesalg på sociale medier – social commerce – er der allerede, men jeg tror, det bliver meget større og vildere de kommende år.

De forskellige sociale platforme kommer til at bygge eCommerceløsninger ind i deres apps – nogle har allerede gjort det – så man kan handle direkte på platformen.

Vi har på det seneste også set flere, der kører livevideoer på Facebook og Instagram, hvor de viser produkter fra deres webshop frem og genererer salg på den måde.

Liveformatet har eksisteret i noget tid og blomstrede op under første lockdown, men så mistede formatet momentum igen i takt med, at samfundet genåbnede.

Men nu er det blevet en ting igen, at man sælger live – og det har fået liveformatet til at blomstre op endnu en gang.”

Husk at producere vertikale videoer! Det er det eneste, der fungerer i Reels.

Signe Gren

Relevant kursus

Om Signe Gren

Gæsteunderviser - Signe Gren

Signe Gren

Signe Gren er marketingansvarlig hos mediet Heartbeats og har tidligere arbejdet som digital rådgiver hos Astrid Haug. Signe har et indgående kendskab til sociale medier: Hvad kendetegner de forskellige platforme? Hvilken type indhold virker og hvorfor? Og hvordan måler man effekten af sin digitale tilstedeværelse? Signe har både rådgivet og udviklet strategier for virksomheder og organisationer såvel som eksekveret dem og fulgt arbejdet til dørs. Signe er uddannet cand.comm. i Strategisk Kommunikation og Digitale Medier.