Skip to main content

Kære kommunikatør, her er din fremtid

Stifteren af Advice A/S og Kforum – og underviser her på DMJX – Jesper Højberg kigger i krystalkuglen og giver sit bud på makrotendenser for kommunikatører

kursus fortæl historien visuelt

Jesper Højberg er ikke i tvivl.

 

Det kommer til at være en mere krævende – og vigtig – disciplin at være kommunikatør i fremtiden.

Kunderne efterspørger i stigende grad ansvarsbevidste og bæredygtige virksomheder, og det kommer til at stille tiltagende store krav til kommunikationsindsatsen.

Det betyder samtidig, at der kommer til at være en voksende bunke af spændende opgaver for dig som kommunikatør – hvis du altså formår at gøre dig gældende på ledelsesniveau.

”Du skal formå at indgå som en central del af din organisations maskineri. Du skal positionere dig stærkt i forhold til ledelsen. Det er en rolle, du aktivt skal søge og tage som kommunikationsmenneske, den kommer ikke af sig selv.”

Du skal formå at indgå som en central del af din organisations maskineri.

Jesper Højberg

Mange kommunikatører har i dag deres job i kraft af deres formidlingsevner. Men i fremtiden kommer de evner blot til at være en forudsætning for at arbejde med kommunikation.

”Du kommer ikke til at kunne slippe afsted med at kigge ned i dit tastatur og nørde tegnsætning og nyhedsbreve. Det er meget større strategiske kompetencer, du skal mestre. Det er ikke nok at skrive godt og være god til sociale medier. Du skal have samfundsforståelse og et skarpt blik for virksomhedens retning.”

Du kommer ikke til at kunne slippe afsted med at kigge ned i dit tastatur og nørde tegnsætning og nyhedsbreve.

Jesper Højberg

Alle er kommunikatører

Samtidig skal du i fremtiden forstå din rolle som tovholder på, hvordan virksomhedens medarbejdere kommunikerer.

”Det er jo i dag – og fremover – alle i en organisation, der potentielt kommunikerer med kunder og samarbejdspartnere. Det bliver dit job at sørge for, at de er klædt på til at kommunikere professionelt.”

Her er det igen vigtigt, at du rådgiver helt oppe på ledelsesniveau.

”Ledelsens kommunikation om, hvilken strategisk og værdimæssig retning virksomheden bevæger sig i, skal være krystalklar. Både udadtil og internt over for medarbejderne. Det skal du være med til at sikre.”

Det bliver dit job at sørge for, at de er klædt på til at kommunikere professionelt.

Jesper Højberg

Lys fremtid

Du går altså en lys fremtid i møde som kommunikatør.

Du kommer til at få mere indflydelse og gøre dig gældende der, hvor det virkelig betyder noget.

Men du kommer ikke sovende til det.

Du skal kigge op fra dit tastatur og indse, at dine evner inden for nyhedsbreve, sociale medier, korrektur og velformulerede sætninger blot er din adgangsbillet til at arbejde med kommunikation – ikke din fornemmeste opgave.

Din fornemmeste opgave bliver i fremtiden at udvikle og eksekvere den overordnede kommunikationsindsats i din organisation.

Aktuelle kurser hvor Jesper Højberg underviser