Skip to main content

Hvad du skal vide om KPI’er og ROI for at gøre dit arbejde med sociale medier nemmere og sjovere

Vi har snakket med Lykke Borreskov, der er specialist i effektmåling på sociale medier, om hvad de flittigt brugte forkortelser KPI og ROI egentlig dækker over, og hvordan de rummer redskaber til at gøre dig bedre til dit arbejde.

Effektmåling og annoncering på sociale medier

KPI, ROI, ROAS. Vi hører termerne (og hører os selv sige dem) hele tiden. Men hvad betyder de egentlig, de forjættede forkortelser, der florerer til møder, på strategipapirer og i mails fra din chef? Og hvordan bruger du dem bedst muligt i dit arbejde? Lykke Borreskov har svarene.

Hvad betyder KPI?

”Key Performance Indicator. Det betyder, at du sætter nogle mål for, hvad du vil opnå med dit arbejde. Det kan være rækkevidde på sociale medier eller salg i din webshop. En KPI er ikke hvor mange Facebookopslag, du selv har lavet på en uge. En KPI er noget, du gør dig fortjent til med den indsats, du lægger i dit arbejde.”

Hvad betyder ROI?

”Return On Investment. Dine penge skal komme tilbage i en vis potens, for at dine investeringer giver mening. Men modellen kan være svær at arbejde med, fordi du både skal medregne budget, arbejdstid, husleje osv. Derfor anbefaler jeg den simplere model ROAS (Return On Advertising Spend), der kun fokuserer på annoncebudgettet.”

Hvorfor skal du som SoMe-manager arbejde med KPI’er og ROAS?

”Du risikerer at spilde en masse tid og ressourcer, når du ikke måler på dit arbejde. Du har brug for en effektmålings- og annoncestrategi for at vide, om du løber i den rigtige retning, og om du har succes med de tiltag, du implementerer. Du lærer også at skære ind til benet og blive mere målrettet, så du ikke spilder tid på overflødige tiltag, som ikke giver dig værdi.”

Hvordan gør konkrete målsætninger dit arbejde nemmere?

”Når du har konkrete målsætninger med dit arbejde, er det lettere at fortælle dine kollegaer, at fx live-streaming fra deres interne jubilæumsreception ikke passer ind i strategien. Du har kontrol over, hvad der skal kommunikeres, når du ved, hvad der virker. Med de rammer bliver det både nemmere og sjovere for dig at skabe indhold.”

Når du arbejder med konkrete målsætninger, er det lettere at fortælle dine kollegaer, at live-streaming fra deres interne jubilæumsreception ikke passer ind i strategien.

Lykke Borreskov

Relevant kursus

Om Lykke Borreskov

Gæsteunderviser Lykke Borreskov

Lykke Borreskov

Stifter af bureauet Borreskov Kommunikation, der hjælper kunder med at skabe målbar værdi på sociale medier. Lykke har særlig fokus på strategi, annoncering og effektmåling, fordi disse tre ting går hånd i hånd for at opnå succes.