Skip to main content

Hvad alle nye ledere skal vide inden første dag på jobbet

Sådan undgår du begynderfejl og kommer godt fra start i din nye lederrolle

Hvad alle nye ledere skal vide inden første dag på jobbet

Der er mange faldgruber for dig, der har første arbejdsdag som leder. Læs med her, og få 5 gode råd af marktingchef Birgitte Mabeck – fagleder på IAA-uddannelsen Marketing Management – der kan spare dig for et par dyrt købte erfaringer.

Rådene henvender sig primært til nye marketingledere – men de er universelle, og alle nye (og rutinerede) med anførerbind på får glæde af at læse dem.

1. Forstå forretningen

”Det lyder næsten for basalt, men mange nye ledere får ikke sat sig ordenligt ind i økonomien i den organisation, de skal være med til at lede. Og det ender meget hurtigt med at give bagslag. Som ny marketingleder skal du have helt styr på, hvordan din afdeling bidrager til virksomhedens overordnede mål og økonomi.”

2. Læg en plan

”Når du forstår økonomien, skal du kortlægge dine mål og lægge en plan for, hvordan du og din afdeling opnår dem. Hvis du ikke har en plan eller et årshjul som ny leder, er der stor risiko for, at du bliver for operationel og kommer til at involvere dig for meget i enkelte kampagner – og mister overblikket over de overordnede målsætninger.”

3. Kend dine stakeholders

”Hvilke nøglepersoner i virksomheden skal du gøre tilfredse – og hvem skal hjælpe dig med at blive en succes? Som ny leder skal du nærstudere organisationsdiagrammet og vide, hvem der refererer til hvem, og hvordan du selv navigerer på kommandovejene.”

4. Kend din chef

”Hvis du er ny marketingleder, er der gode chancer for, at du selv har en chef over dig. Få lært hende eller ham at kende, og invester i at få skabt en god relation. Hvor er det, din chef har særlig fokus på, at du løfter dine opgaver? Find ud af det hurtigt. Der er ikke noget mere irriterende end at skulle samarbejde med en chef, hvor man ikke kan finde melodien sammen.”

5. Vær klar i spyttet

Hvad er vigtigt for dig som leder? Det skal du kommunikere klart og tydeligt. Fx er jeg personligt fløjtende ligeglad med, hvor mine medarbejdere sidder og arbejder – bare jeg kan stole på, at de er tilgængelige og overholder aftaler. Hvis du gerne vil have, at folk stempler ind, så du kan se dem i øjnene og sige godmorgen, så vær klar og ærlig omkring det. Dine medarbejdere skal ikke sidde og gætte på, hvad du gerne vil have, de gør.”

Dine medarbejdere skal ikke sidde og gætte på, hvad du gerne vil have, de gør.

Birgitte Mabeck

Relevant kursus

Om Birgitte Mabeck

Underviser, IAA Marketing Management, Birgitte Mabeck

Birgitte Mabeck

Har flere års ledelseserfaring og marketing management-erfaring som marketing- og kommunikationsdirektør i virksomheder som ISS, Nilfisk, Thrane og Thrane, SAP og Røde Kors. Birgitte er uddannet på University of Greenwich i London og er fagleder for IAA Marketing Management.