Skip to main content

Guide: husk det her, når du arbejder med personaer

Kommunikationsrådgiver Karin Sloth giver 4 gode råd til dig, der vil arbejde med personaer

Personaer er et stærkt værktøj i din kommunikationsstrategi, hvis du arbejder rigtigt med dem. Samtidig er det indledende arbejde med at udvikle personaer en proces, der ofte resulterer i god intern energi og vidensdeling. Her får du kommunikationsrådgiver Karin Sloths 4 gode råd til arbejdet med personaer.

1. Du kan og skal selv

”Du skal selv udvikle dine personaer. Du skal ikke få et bureau til at lave dem for dig. De kan hjælpe i processen, men når du selv tager ejerskab over dine personaer, bliver de meget nemmere for dig at bruge fremadrettet – og de får en længere levetid.”

2. Alle kan og skal være med

”Alle i organisationen kan være med til at udvikle personaer. Både dem der sidder i omstillingen og dem, der er ude at møde kunder. De har ofte en masse tavs viden, der kan være guld værd. Den viden får du frem, hvis du inddrager dem i persona-arbejdet.”

3. Brug navne som Bent Benbrud

”Navnet på personaen skal kendetegne relationen. Personaen skal ikke bare hedde Sofie. Det er bedre med fx Bent Benbrud. Det er nemmere at huske og bedre at arbejde med efterfølgende. Giv også dine personaer præcise baggrundsvariabler som alder og køn, der er stor forskel på en 25 og en 45 årig – det er vigtigt for din egen forestillingsevne om, hvem du kommunikerer til.”

4. Rejs dig op

”Helt enkelt: rejs dig op, når du udvikler dine personaer. Brug kæmpestore flip-over-ark. Fjern blikket fra din skærm. Det er ikke en akademisk øvelse at udvikle personaer. Vær gerne 2-3 kolleger om at udvikle de enkelte persona-profiler. Det skaber god energi, når du løsriver dig fra din computer og bruger analoge redskaber.

Du skal selv udvikle dine personaer. Du skal ikke få et bureau til at lave dem for dig.

Karin Sloth

Relevant kursus