Coronakrisen har ændret spillereglerne for e-mail marketing

COVID-19 har ændret rigtig meget, også når det kommer til nyhedsbreve og e-mail marketing. En større amerikansk undersøgelse viser hvad du skal – og ikke skal.

af d. 2.06.2020 i Viden

Af Kirsten Dinesen, fagleder for IAA Uddannelserne og direktør i Frontpage Kommunikation & PR.

Den seneste tid har budt på mange forandringer i både vores privatliv og arbejdsliv. De ændringer har vores nyhedsbrevsmodtagere også oplevet, og derfor er din omstillingsparathed altafgørende i øjeblikket – situationen ændrer sig hele tiden, og derfor bør din marketingstrategi gøre det samme.

Firmaet Worldata indsamlede mellem den 1. marts og den 30. april data fra 200 millioner mails i USA. Det er en relativ “lille” mængde data, sammenlignet med, at Worldata normalt baserer deres analyser på 6 milliarder emails.

Fx er tiden, folk bruger på at maile, steget støt: for B2C blev der i gennemsnit brugt 125 minutter dagligt på at maile i februar, mens tallet i april var oppe på 177 daglige minutter. For B2B var tallene henholdsvis steget fra 188 til 241 daglige minutter.

I marts lavede Worldata en rundspørge blandt marketingafdelinger. Hele 44,7 % af de adspurgte havde sendt færre kampagnemails pga. coronakrisen. De frygtede at gøre noget forkert, at deres mails ville blive misforstået. Men data viser, at man bør sende mange flere mails end før!

Måske er det naturligt nok. Alle sidder derhjemme, har bedre tid til at koncentrere sig, og måske er der også en god del FoMo; fear of missing out.

Tallene viser ret entydigt, at modtagerne gerne vil have nyhedsbreve og tilbud. De leder efter værdi, eskapisme eller ting, der kan gøre dem mere produktive. Den vigtigste læring er, at selv under kriser, skal man hverken pause eller stoppe sine kampagner.

Tilpas dem i stedet, så de passer til den aktuelle situation.

Timing

Det bedste tidspunkt for udsendelse af nyhedsbreve har ændret sig. Mange arbejder hjemmefra, så de bruger f.eks. ikke tid i myldretidstrafikken. Derfor viser data også, at folk åbner deres mails senere på dagen og i en længere periode – helt frem til sent på aftenen.

Så test, test, test hvad der virker lige nu. For kl. 9 om morgenen er ikke det optimale tidspunkt i øjeblikket.

Mandag er nu den dag med den højeste åbningsrate, både for B2C og B2B. Det er helt usædvanligt, fordi bedste dag normalt er lørdag (B2C) og onsdag (B2B). Så prøv at flytte det, du havde planlagt til onsdag eller lørdag, til mandag i stedet, og undersøg, om du har større succes dér.

Din emnelinje er din kampagne

Det bedste til at booste dine åbningsrater er, at du i din emnelinje anerkender ‘situationen’. For B2B er åbningsraten 53 % højere ift. hvis emnelinjen ikke anerkender situationen. For B2C er tallet 49 %. Dertil kommer, at ord, der relaterer til den nye situation og dine modtageres situation, øger åbningsraten.

De ord, der traditionelt virker godt på åbningsrater, virker stadig. Brug stadig ord som “eksklusivt” og “haster”, men brug det mere diskret – det giver stadig en 28 % bedre åbningsrate for B2B og 32 % bedre for B2C, i modsætning til hvis der ingen “hastende” ord er i emnelinjen.

Hastende ord, der er lidt mere diskrete kunne være: “Vent ikke…” i stedet for “Skynd dig...”. Eller "du kan lige nå", "gå ikke glip af", "tiden løber", "lige nu kan du", "restmarked", "stadig lidt tilbage".

Ord, der har vist sig gavnlige i april, er bl.a. for B2C:

"% rabat"
Øget åbningsrate på 31 %

"Levering"
Øget åbningsrate på 24 %

"Dig/din"
Øget åbningsrate på 27 %

"I dag"
Øget åbningsrate på 34 %

For B2B:

"Ny"
Øget åbningsrate på 22 %

"Tips"
Øget åbningsrate på 22 %

"Dig/din"
Øget åbningsrate på 22 %

"I dag"
Øget åbningsrate på 31 %

Den eneste undtagelse er ordet gratis, der får historisk høje åbningsrater. Emnelinjer, der bruger ordet gratis, har åbningsrater, der i forhold til før-corona er steget med 42 % for B2C og 37 % for B2B.

Det gælder altid om at skille sig ud i indbakken. Det gælder også under coronakrisen:

Emnelinjer med færre end 20 karakterer øger åbningsraten med 22 % for B2B og 25 % for B2C.

Emnelinjer med mere end 65 karakterer øger åbningsraten med 14 % for B2B og 17 % for B2C.

Mails, der bruger emojier som det første i emnelinjen, øger deres åbningsrate med 24 % B2B og 21 % B2C.

Tid til oprydning

Mange bruger tiden foran computeren til at få ryddet op – også i alle de nyhedsbreve de har tilmeldt sig. Derfor oplever mange, at de får mange frameldinger. Men vær nu ikke ked af det.

Modtagerne havde alligevel ikke åbnet dine mails i lang tid – og mange uåbnede mails bliver straffet i mailsystemerne, hvilket øger risikoen for, at virksomhedens nyhedsbreve ender i spam-boxen. Så inden I sætter de røde lamper og sirenerne i gang, så hold jer lige dette for øje i jeres interne forventningsafstemninger!

Folk er blevet mindre tålmodige – i april. I marts kedede folk sig bravt, og de brugte derfor gerne mere tid på at læse dine mails, men det har ændret sig i april. De går direkte til det gode tilbud: Emnelinjer der beskriver tilbuddet indenfor de første 40 karakterer har en 31 % højere åbningsrate. Samtidig har mails med 150 eller færre ord, klart de bedste click-through rates, både for B2B og B2C.

Et godt tilbud – skal blive ved med at være godt

Det er altid en god ide at sætte en deadline på dit tilbud: Sidste frist. 5 dage tilbage. Men hvad gør man, hvis én af modtagerne alligevel ønsker at gøre brug af tilbuddet efter udløbsdatoen? Data viser, at 26 % af alle kliks sker efter et tilbud er udløbet. Samtidig viser Worldatas oplysninger, at livstidsværdien af nye kunder der klikker, efter at tilbuddet er udløbet, er 210 % højere for B2C og 245 % højere for B2B, end de nye kunder, der klikkede på tilbuddet i løbet af den regulære tilbudsperiode.

Det er altså virkelig værd at overveje, om den imaginære slutdato for et tilbud også betyder, at de, der har modtaget tilbuddet, ikke kan gøre brug af det længere. For hvis den potentielle kunde har gået og overvejet jeres tilbud eller kommer i tanke om det efter noget tid, så har virksomheden med al sandsynlig sat sig bedre fast i kundens bevidsthed, end hos dem der “bare” vil have en god handel og klikker på tilbuddet med det samme. Derfor er det afgørende, at den landingpage du har knyttet til dit tilbud stadig fungerer – måske med en lille meddelelse; Tak fordi du gerne vil benytte tilbuddet. For modtagere af vores nyhedsbrev er det helt eksklusivt.

Hvad nu, hvis modtagerne overhovedet ikke reagerer på tilbuddet? Skal man kun sende den ene mail? Måske to? Hvis du sender tilbuddet til dem tre gange, så er der en 58 % higher overall response rate for B2B, end hvis du kun sender én mail. For B2C er tallet 49 %. Med andre ord: sørg for at gentage tilbuddet.

Gør dine landing pages mere simple for at booste dine konverteringsrater

Simple landing pages virker bare bedre. F.eks. viser data fra marts, at landing pages, det tager mere end 45 sekunder at udfylde, har en 42 % lavere completion rate. For hvert felt, der ‘skal udfyldes’, mister du 9 % af kunderne.

Hvis navigationsbjælken fjernes fra landing pagen, øges konverteringsraten med 67 %, fordi kunderne ikke kan klikke sig væk fra din landing page.  Når man udfylder dele af registreringen for registranten, f.eks. navn, så boostes konverteringsraten med yderligere 220 %!

Dette kræver dog lidt ekstra arbejde at få sat op, men som tallet viser, så er det virkelig det værd. Derudover er det en god idé at diske op med en række tilbud efter registreringssiden, da disse faktisk giver en øget click-through rate på 13 %. Det kan f.eks. være et ekstra tilbud, en ny vare eller lignende.

Tilpas dig til situationen

De data, som Worldata har indsamlet, viser et øjebliksbillede, men som vi alle ved, så fortsætter situationen med at udvikle sig. Det bedste råd er derfor: tag dine forandringsbriller på, når du laver dine strategier for den kommende tid. For de regler, du normalt arbejder efter, er ikke, som de plejer at være. Hold dig opdateret på dine modtageres situation, og forestil dig, hvordan dit produkt kan hjælpe dem, og test så dine idéer af for at se, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Som tallene viser, så er det næsten umuligt  at sende for mange mails i denne tid. Forbrugerne har tiden og nysgerrigheden til at læse – så prøv ting af, brug situationen til din fordel, og få det bedste ud af det.

Kategori:  Viden

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram