Skip to main content

Anna Stecher tror ikke, AI overtager dit job, men...

Mulighederne for at bruge kunstig intelligens som projektleder i mediebranchen er spændende lige nu. Teknologien kan ifølge flere undersøgelser booste din effektivitet med 30 %.

Brainy Breakfast

Lektor i medieproduktion og ledelse Anna Stecher giver sit bud på, hvordan fremtiden kommer til at se ud for projektledere, der arbejder med AI.

Hvordan tror du fremtiden kommer til at se ud inden for brugen af AI for projektledere i mediebranchen?

"Fremtiden er nok, at mange projektlederopgaver bliver automatiseret. Så der bliver lagt større vægt på, at en projektleder skal være god til de menneskelige aspekter af projektlederjobbet, som AI’en ikke kan håndtere på nuværende tidspunkt. Teamsamarbejde. Diplomati. Forhandling. Offentlig tale. Emotionel intelligens. Det er aspekter af projektledelse, som AI nok først kan hjælpe med +10 år ude i fremtiden."

Hvor revolutionerende er AI for projektledere lige nu?

"På den ene side er AI vildt revolutionerende. Undersøgelser peger på, at sprogmodellerne allerede nu kan booste din effektivitet med 30 %. De kan især hjælpe med idégenerering, tidsestimering, pitchmateriale, budgetestimering og den slags. På den anden side er AI for projektledere blot endnu et værktøj på linje med andre revolutionerende opfindelser som lommeregneren og excelarket."

Så projektledere bliver ikke erstattet af AI foreløbig?

"Nej. Men projektledere, der ikke kan finde ud af at integrere AI i deres job, bliver erstattet af de kollegaer, der kan."

Kan alle lære at bruge AI til styring af medieprojekter?

"Ja. Alle kan lære at bruge en sprogmodel. Og du skal som projektleder i gang med at blive god til at prompte, hellere i dag end i morgen. Men det er den refleksive og kritiske tænkning, der gør dig til en balanceret ekspert. Det er jo vigtigt, at du har en fagspecifik vurdering af kvaliteten af det arbejde, AI’en leverer. Hvis du ikke kan tænke kritisk i forhold til outputtet, så kan det ikke bruges til noget. Så bliver det AI’en, der styrer medieprojektet i stedet for dig, og det er den ikke bedre til endnu."

Hvor i processen med at lede medieprojekter er AI særlig anvendelig?

"I første fase af en tv- eller medieproduktion, hvor du skal pitche dit produkt over for en kunde, så kan AI hjælpe dig med både idégenerering, klargøring af pitch, foreløbige tidsplaner, estimering af budgetter, risikoanalyser, interessentanalyser og alt muligt andet. Længere fremme i processen, når du har fået go til dit projekt, kan AI hjælpe med ressourceallokering, interessenthåndtering, dataanalyser og kommunikationsplaner. AI er en gamechanger i forhold til at spare tid inden for de her områder."

Hvilken AI er din favorit?

"Det er ChatGPT. Det må jeg indrømme. Den er især god, fordi det er nemt at bygge sine egne GPT’er. Jeg bruger dog også Notebook LM, som bygger på Geminy fra Google. Og jeg bruger Hunch, som er god til at visualisere promptworkflows og hjælpe med automatisering af arbejdsopgaver. DMJX har desuden gjort Copilot fri tilgængelig for alle medarbejdere og studerende, så den anvender jeg til alle fortrolige data. Datasikkerhed og -beskyttelse har aldrig været mere vigtigt end i disse AI-tider."

Projektledere, der ikke kan finde ud af at integrere AI i deres job, bliver erstattet af de kollegaer, der kan.

Anna Stecher

Relevante kurser