Skip to main content

3 tips: sådan kommer du i dialog med dine brugere

Al begyndelse er svær. Men når du først får taget hul på dialogen med dine brugere, vil du opleve det som en stor lettelse. Journalist og konsulent Peter From Jacobsen hjælper dig i gang.

I samspil med brugerne

”Den der distance, de fleste medier og virksomheder har til deres brugere – når den bliver nedbrudt, er det ofte en åbenbaring for folk. Det gælder på tværs af journalist- og kommunikationsbranchen.”

Det fortæller journalist og konsulent Peter From Jacobsen, der underviser på kurset I samspil med brugerne. Selvom tilløbet til at indlede en dialog med sine brugere ofte er langt, fortæller Peter, at det ikke kræver en kæmpe indsats at komme i gang.

”Start i det små. Ring blot til en af dine kunder og spørg om vedkommendes tanker om dit produkt. Det bliver en øjenåbner for dig.”

Kolossal viden

Det vigtigste er at få brudt barrieren. Blot en lille spørgeskemaundersøgelse eller interviewrunde kan være utrolig værdifuld.

”Bare 6 små interviews kan give dig en kolossal viden og en retning for, hvor du skal bevæge dig hen. En retning, man kan famle i blinde efter til utallige interne møder – uden at blive klogere.”

Her er Peter From Jacobsens 3 tips til at gå i dialog med dine brugere.

1. Vælg udsnit

Start med at beslutte hvilket udsnit af dine brugere, du vil lære bedre at kende. Fx kvinder mellem 18 og 25 år eller pensionister i Slagelse kommune.

2. Start småt

Interagér med få mennesker i starten. Antallet af brugerinterviews behøver ofte ikke at overstige 5-6 stykker, før man har nogle skarpe pejlemærker at gå videre med.

3. Spørg bredt

Hvis du fra starten lægger dig fast på nogle få teser, du ønsker at afprøve, risikerer du at misse nogle vigtige pointer, du slet ikke havde tænkt på.

Start i det små. Ring blot til en af dine kunder og spørg om vedkommendes tanker om dit produkt. Det bliver en øjenåbner for dig.

Peter From Jacobsen

Relevant kursus

Om Peter From Jacobsen

Peter From Jacobsen

Peter From Jacobsen

Journalist, konsulent og underviser i læsemønstre og praktisk mediebrug. Forfatter til en række rapporter om hvordan vi modtager og anvender journalistik og information.