Studerende på Coded Design åbner et nyt visuelt univers med brug af kode
Lav din egen interaktive asset-generator - et værktøj der kan skabe uendelige versioner af et visuelt element. Sådan lød en del af den første store eksamensopgave på DMJX' nye studieretning Coded Design.
Form, farvelære, typografi, tegning, kreativitet, 3D-modellering og programmering. Sådan lyder menuen for undervisningen på første semester på studieretningen Coded Design. I en nyligt overstået eksamensopgave i semesterets afsluttende fag, Det visuelle sprog, blev de studerende afprøvet alle disse discipliner.
Opgaven lød på at skabe en visuel identitet for en fiktiv kunde fra en tilfældigt tildelt branche. Det bød på delopgaver såsom at definere en unik "tone of voice" for kunden, udvikle farvepaletter og skabe visuelle former. Sidst men ikke mindst skulle de studerende også udvikle en interaktiv asset-generator.
- En interaktiv asset-generator er et script eller et program, vi som coded designere kan kode til at generere digitale elementer, der kan indgå som led i eksempelvis en visuel identitet, forklarer Karl Emil Bager Jakobsen, der er studerende på 2. semester på Coded Design.
- Det kan være et pænt mønster, en dynamisk animation eller andet. På den måde bliver det muligt for os at skabe et uendeligt antal variationer af et element. Asset-generatoren er interaktiv, fordi man kan give den forskellige input. Det kan være klik med musen, tryk på tastaturet, data fra gyroskopet i en mobiltelefon eller noget helt fjerde. I princippet er det kun fantasien, der sætter grænser, siger han.
Der er både teori og praksis på visuel identitet
Eksamensopgaven er et udmærket eksempel på bredden i det, man lærer på Coded Design eller på alle studieretningerne på uddannelsen Visuel Kommunikation i det hele taget. Det handler nemlig ikke kun om at tilegne sig nogle tekniske og kreative færdigheder, som skal sættes praktisk i værk i arbejdet med en visuel identitet. Det er afgørende, at man først får en dybere forståelse af teorien bag; at man forstår, hvad en organisations identitet er for en størrelse, og hvordan man kan arbejde med at formidle den visuelt.
- Eksamensopgaven var enormt spændende og givende at arbejde med, da det for mange af os var første gang, vi fik mulighed for at sammenbringe alle vores teoretiske og praktiske kompetencer fra første semester. På den måde gik det hele op i en højere enhed. Nu har vi for alvor oplevet på egen hånd, hvilke muligheder der ligger i at kunne bruge kode som kreativt redskab, siger Karl Emil Bager Jakobsen.
Coded Design er en studieretning på den 3-årige professionsbacheloruddannelse i Visuel Kommunikation på DMJX. Der er 4 måneders praktik på uddannelsen, som foregår på DMJX i København. Læs mere om studieretningen Coded Design.