Skip to main content

Fra skoleopgave til elektrisk brætspil

En kreativ idé fra en skoleopgave bliver nu realiseret som et brætspil med nærgående spørgsmål og indbygget straf med strømpistol.

Reality Check

Når man studerer på DMJX er det en fast del af undervisningen, at man skal udvikle og fremlægge idéer. Men det er ikke altid, man som studerende mærker glæden ved at se sin idé udfoldet, som noget man kan se og røre ved.

Det oplever to tidligere studerende fra Kreativ Kommunikation lige nu. En gammel idé fra en skoleopgave i 2017 ser nu dagens lys på butikshylden i form af et brætspil for unge. Spillet hedder Reality Check, det er udviklet af Alexander Keblow Kofoed og Jacob Grandt, der dimmiterede fra Kreativ Kommunikation i foråret 2019.

Idéen og udviklingen af spillet var en opgave stillet på deres studie Kreativ Kommunikation i 2017. Her deltog de studerende i en konkurrence - New Blood - der hvert år udskrives af den engelske reklamebranche. Her bad den internationale spilproducent Hasbro om, at de studerende kom med en idé til et spil for unge. 

Alexander Keblow Kofoed og Jacob Grandt vandt med den bedste idé. Men den internationale spilproducent gik ikke videre med deres idé, og det synes de to studerende alligevel var en skam. Derfor har de siden 2017 for egen regning arbejdet videre med idéen og siden fået en spilproducent fra Fyn med på idéen.

Vi har været super stædige og lavet alt arbejdet i fritiden. I starten var vi drevet af lysten til at se idéen blive til noget ægte, og vi har da nok også undervejs tænkt, at vi kunne tjene nogle penge på det,

Alexander Keblow Kofoed

Uddannelsesleder på Kreativ Kommunikation Jesper Hansen opfordrer jævnligt de studerende til at deltage i konkurrencer, hvor internationale firmaer stiller en opgave og giver et brief, de studerende kan arbejde ud fra.

- Det er frivilligt for dem at deltage, men det betyder, at vores studerende får et meget forskelligt portefolio og dermed en bedre mulighed for at skille sig ud, når de skal søge arbejde, siger han.

Alexander Kofoed er faktisk i dag jobsøgende, mens Jacob Gandt har arbejde på et reklamebureau i London. De arbejder stadig videre på spillet med skypesamtaler og flyrejser mellem London og København. Og selv om de har fundet en investor, så er det stadig makkerparret, der laver det meste af arbejdet.

- Vi har lige brugt en weekend på selv at skyde en video, og det er også blevet til mange timer med møder på Fyn hos vores partner, siger Jacob Grandt.

De timer er ind i mellem gået fra undervisningen på DMJX, men det er ifølge uddannelsesleder på Kreativ Kommunikation Jesper Hansen helt i orden :

Emma Søgaard

Jacob Grandt til venstre og Alexander Keblow Kofoed med brætspillet Reality Check

De to har et super drive, og når nogen har leveret noget godt, så skal vi gøre hvad vi kan, for at støtte dem i at tage deres idé videre

Jesper Hansen - Uddannelsesleder på Kreativ Kommunikation

Brætspillet Reality Check udgives om et par uger af Gameinventor, der også står bag spillet EGO. Det kommer til salg hos flere boghandlere.