Fra lille ært til færdigt brand og guldmedalje
Det startede med ærtemælk og endte i rummet. Se et eksempel på, hvordan de studerende på Kreativ Kommunikation kommer fra opgaveformulering til idé og færdigt brand
Gode idéer opstår sjældent ud af den blå luft. Heller ikke i den kreative proces. Det kræver grundig research og et åbent sind over for alle de tilfældige opdagelser, der kan sende en i uventede retninger for til sidst at binde det hele sammen.
Sådan var idéprocessen også, da tidligere DMJX-studerende Pernille Lund på andet år af Kreativ Kommunikation skabte brandet Pod Milk, som hun i september 2021 vandt en pris for.
Brand Creation er et intenst forløb på uddannelsens 4. semester. De studerende skaber et brand helt fra bunden ud fra en tilfældig produktkategori, som de trækker fra en hat. Alle kategorierne har et bæredygtigt element, og da Pernille Lund stak hånden i hatten, trak hun ”ærtemælk” – et mere miljøvenligt alternativ til f.eks. komælk og mandelmælk.
Pernille Lund havde en åben tilgang til idéudviklingen. Hun lagde ud med at undersøge emnet bredt for at få idéer til, hvilke retninger hun kunne gå i:
”Jeg læste op på forskellige ting om ærter og ærtemælk, og det krævede super meget research, før jeg til sidst var heldig at finde noget, jeg kunne bruge,” siger Pernille Lund.
I sin research stødte hun på en artikel om, hvordan astronauter på International Space Station havde haft held med at dyrke ærter i rummet. Hun indsnævrede sin søgning og begyndte at idéudviklede på, hvordan ærtemælken kunne passe ind i et rumtema. Alle brikkerne faldt på plads, da hun fandt et citat fra astronauten Neil Armstrong, der betragter jorden fra rummet:
"It suddenly struck me that that tiny pea, pretty and blue, was the Earth. I put up my thumb and shut one eye, and my thumb blotted out the planet Earth. I didn’t feel like a giant. I felt very, very small."
Hele tekstuniverset og konceptet bag produktet Pod Milk blev til på baggrund af Armstrong-citatet: at jorden er en lille ært, vi skal værne om ved at træffe bæredygtige valg.
Det var en tilfældig kommentar fra en medstuderende, der førte til brandets navn:
"Da jeg skulle finde på navnet, sagde en fra min klasse, at det er sjovt, at en pod både er en ærtebælg på engelsk og en rumkapsel. Det var jo helt perfekt. Det blev det nødt til at hedde," fortæller Pernille Lund, der på uddannelsen satte stor pris på, hvor meget de studerende giver hinanden feedback og brainstormer sammen, både i og uden for klasselokalet:
"Mange idéer kommer jo, når man bare umiddelbart siger, hvad man tænker om det, de andre sidder med.”
Den første uge på forløbet Brand Creation går med research og idéudvikling. Allerede ugen efter begynder de studerende at arbejde med produktets emballage og visuelle udtryk.
”Med et rumtema får man givet nogle universer på forhånd, fordi vi alle har en idé om, hvordan rummet ser ud. Hvordan farverne er. Og der er en tiltrækningskraft hos os alle sammen,” siger Pernille Lund.
Hun forestillede sig, hvordan mælken ville se ud, hvis den blev hældt ud i universet: Den ville flyve rundt ligesom alt andet. For at få hul på designarbejdet legede hun med sine umiddelbare tanker i PhotoShop. Det færdige produkt endte langt fra, hvor det startede:
”Det er en stor del af arbejdet bare at kaste sig ud i det. Så udvikler det sig efterhånden. Det lignede i starten et tegneserieunivers, men jeg ville gerne have det mere livagtigt. Det var den idé, de andre syntes ville være spændende at udforske mere,” fortæller Pernille Lund.
På forløbet bliver de studerende opfordret til at arbejde både analogt og digitalt. Pernille Lund lavede Pod Milk-designet digitalt, men printede det efterfølgende ud og satte det på kartoner for at få et fysisk produkt. Hun tog billeder af kartonerne i et studio, hvor hun havde hængt dem op med en tynd tråd, der efterfølgende kunne photoshoppes væk.
”Det føltes som mere end et skoleprojekt lige pludselig,” siger Pernille Lund.
Udover det egentlige produkt laver de studerende mockups af brandets sociale medier og hjemmeside, og de kommer med eksempler på, hvilke produkter brandet ellers kan sælge – i Pernille Lunds tilfælde proteinpulver lavet på ærter.
Et så færdigt og afrundet projekt bliver en værdifuld tilføjelse til de studerendes portfolio:
”Det er så altafgørende, at vi har en god portfolio, når vi kommer ud. Det er det, vi bliver ansat på, og det, vi sælger os selv på, og derfor er det noget, vores undervisere går meget op i,” fortæller Pernille Lund, der ofte er stødt på tidligere DMJX-studerende fra Kreativ Kommunikation, der fortæller, at netop projektet fra Brand Creation stadig ligger i deres portfolio.
Processen med at skabe et brand helt fra bunden lærte Pernille Lund, hvor mange overvejelser der ligger til grund for et brand:
”Nogle gange tror jeg, man tager for givet, at et brand eller en virksomhed ude i verden bare eksisterer, som det er. Man glemmer alle de tanker, der fører til, at brandet bliver til det, det er. Faget giver et godt indblik i de ting, der ligger bag et brand,” fortæller Pernille Lund. Det var den dybdegående research, der var fundamentet for hendes brand, mens åbenheden over for nye opdagelser – såsom et tilfældigt citat – sendte hende i en retning, hun ikke kunne have forudset, da hun trak sit emne fra en hat.
Pernille Lund er dimittend fra juni 2021. I september 2021 vandt hun guld i konkurrencen Creative Conscience for sit projekt fra faget Brand Creation, som hun lavede på andet år af Kreativ Kommunikation på DMJX. Hun er nu ansat som creative i bureauet Uncle Grey.
Er du blevet nysgerrig på studieretningen i Kreativ Kommunikation? Læs mere på uddannelsessiden her.