Fodboldtrøjefredag blev til undervisning i datajournalistik
En undren over en masse fodboldtrøjer på de studerende på DMJX i Aarhus blev til en spontan omlægning af undervisningen.
Kan man bruge fodboldtrøjefredag til undervisning i journalistik? Selvfølgelig kan man det, hvis man spørger Jan Dyberg, der er lektor på Journalistuddannelsen på DMJX.
Det er Danske Spil og Børnecancerfonden, der står bag initiativet med fodboldtrøjefredag, hvor alle opfordres til at tage en fodboldtrøje på for at støtte sagen. I år faldt dagen fredag d. 1. marts, hvor Jan Dyberg underviste et hold 4. semester-studerende fra Journalistuddannelsen i datajournalistik, og han greb muligheden for et praktisk afsæt for formiddagens undervisning.
- Vi hev det fuldstændig spontant ind i undervisningen. Vi så alle de her trøjer om morgenen, og så var det oplagt at begynde at tælle, når man står med noget undervisning, hvor man er orienteret omkring data, siger Jan Dyberg.
Han sendte de studerende ud på alle fem etager på DMJX i Aarhus, og så blev de ellers bedt om at gå i gang med at tælle: Hvor mange havde fodboldtrøjer på, hvor mange havde ikke, var det klub- eller landsholdstrøjer, var det fra europæiske klubber eller ej og så videre.
De studerende blev herefter bedt om at producere en ganske kort artikel, der vinklede på et stykke data med afsat i den hurtige undersøgelse. Og vupti, sådan er en gruppe studerende pludselig blevet trænet i dataindsamling, vinkling, skriftlig formidling og ikke mindst visuel formidling af data på et par timer.
Drømmer du om at arbejde med datajournalistik? Vil du også gerne tage en uddannelse, hvor du får en hverdag med praktisk undervisning? Så læs mere om Journalistuddannelsen.