Søren Pagter, lektor, Fotojournalistuddannelsen
- Alle har en lige mulighed for at komme ind. Vi vurderer folk på deres faglige kunnen og ikke på deres karakterer eller andet. Vi vurderer på det, de kan lige her og nu - og ikke noget de har lavet for 10 år siden.
- Stemningen på prøvedagen er intens og spændt. Deltagerne er selvfølgelig også nervøse, men det er en god nervøsitet. For de vil jo vise, hvad de kan.
- Højdepunktet i prøveforløbet er at se deres billeder fra opgaven. Det er en fantastisk dag, når vi kigger alle opgaveløsningerne igennem. Man bliver både overrasket over niveauet, og det er bare en god dag til at snakke om billeder.
- Sommetider kan man mærke, at det her bliver stort. Som når en kunstmaler maler noget helt uploeret eller nyt, eller når man hører den første plade fra et upcoming band. Det fede er det her med at få øje på potentialet i ansøgerne.
- Hvis du skal være reklamefotograf, er det meget en teknisk uddannelse med teknik og lys. Vi kigger mere efter, om du har en evne til at formidle en historie med dine billeder. Er man nysgerrig på folk? Har man mod på at kontakte folk og at komme ind i folks privatsfære?
- Vi kan godt have en ansøger, hvor fototeknikken er helt perfekt, men hvor vi ikke kan mærke, at vedkommende har været tæt på en person eller en god idé. Men så kan vi have en anden ansøger, hvor teknikken virkelig er nybegynder, men at vedkommende vader direkte ind i folk med træsko på og laver nogle vildt spændende historier.