Skip to main content

Spænder medierne ben for egen formidling med visuelle prestigeprojekter?

Nyt forskningsprojekt på DMJX vil undersøge, om danske nyhedsmediers brug af infografik og datavisualisering til formidling af samfundsrelevante forhold giver effektiv oplysning eller bare overfladisk underholdning.

Der gik ikke mange timer fra den sidste stemme var talt op efter Folketingsvalget 2019 til DR lagde en visuel fortælling om stemmefordelingen på deres hjemmeside.

Den scrolling-baserede fortælling var imponerende og nyskabende. Men var den også oplysende og væsentlig?

Hvornår bidrager nyhedsmediernes brug af infografik og datavisualisering effektivt til oplysende formidling af samfundsrelevante forhold og hvornår bliver det bare overfladisk underholdning?

Det spørgsmål skal nu undersøges af Stig Møller Hansen, som underviser i Interaktivt Design på DMJX og desuden har en ph.d. i krydsfeltet mellem grafisk design, programmering og pædagogik.

Det skal anvendes intelligent og ikke blot ende som en teknofetichistisk skalp på dataredaktionens trofævæg

Stig Møller Hansen

Ikke alene på baggrund af DR’s webartikel. Men ved at undersøge en lang række visuelt funderede artikler fra 2015-2020 – og brugernes udbytte af dem.
Desuden gennemfører han interview med en lang række forskere, undervisere og – ikke mindst – mediehuse, hvor dataredaktioner, redaktører, journalister, interaktive designere og programmører inddrages.

- Nedslaget i valgresultaterne er en teknisk imponerende, æstetisk blankpoleret, letlæst webfeature, der tilfredsstiller den moderne nyhedslæsers behov for underholdning og korte opmærksomhedstærskel. Men huskes budskabet, efter webbrowseren er lukket? Ville tekst have været bedre? Måske en statisk infografik var nok? Er det form over indhold?, reflekterer Stig Møller Hansen.

- Det er vigtigt at forstå, hvordan alle de her visuelle virkemidler anvendes intelligent og effektivt som formidlingsredskab i læserens - og ultimativt demokratiets tjeneste - og ikke blot ender som en teknofetichistisk skalp på dataredaktionens trofævæg, siger Stig Møller Hansen.

DR
Skærmdump fra DR’s webfeature om valgresultatets Danmarkskort

Fakta:

Forsknings- udviklingsprojektet har en budgetramme på knap en halv million kroner. Interviews, dataindsamling og analysearbejdet foregår i år, mens resultaterne fremlægges i starten af den nye år.
Titel: Danske nyhedsmediers brug af interaktiv datavisualisering og informationsgrafik til formidling af samfundsrelevante forhold: Effektiv oplysning eller overfladisk underholdning?

Kritisk blik på egen praksis

Som underviser i visuel kommunikation skulle man tro, at Stig Møller Hansens arme konstant pegede mod himmellegemerne af ren begejstring over mediernes øgede brug af visuelle fortællinger.

- Det ér da også fedt. Men vi er en kommunikationshøjskole og har derfor en særlig forpligtigelse til at bidrage til forståelse. Det må aldrig blive blændværk på bekostning af god formidling, siger han.

- Vi skal turde tage et kritisk blik på egen praksis. Kun på den måde kan vi uddanne studerende, som kan komme ud og være med til at skabe samfundsrelevant indhold siger Stig Møller Hansen.