Skip to main content

Sådan rammer du brugerne med din journalistik

Ny undersøgelse viser fem tilgange, der virker, når man arbejder strategisk med at nå sine målgrupper.

Brugerne skal tages alvorligt.
Foto: Adam Wilson, Unsplash

Hvad gør danske publicistiske medier for at få deres læsere, lyttere og seere til at interessere sig for deres indhold?

I en ny undersøgelse fremhæver en række spurgte medier særligt fem konkrete redskaber og tilgange som væsentlige for deres arbejde med at nå målgruppen.

Redskaberne er:

  1. Relationsopbygning - at skabe tættere mere intimt og personligt forhold mellem medie og brugere.
  2. Identifikation – at journalistikken i høj grad har mennesker i centrum i form af stærke erfaringscases.
  3. Relevans - at eksplicitere, hvorfor en historie er interessant, og hvad den betyder for modtageren.
  4. Data - at bruge kvantitativ og kvalitativ viden om målgruppen til at prioritere stofområder, vinkle, lave rubrikker med videre.
  5. Fokus - at lave færre man bedre historier og at skarpvinkle journalistikken til snævrere målgrupper.

Bør journalisten træde ud af egen boble?

Medierne, der medvirker som cases i den kvalitative undersøgelse, er Politiken, P3 Nyheder, TV2 Østjylland og JydskeVestkysten.

Hos hver case er der lavet interview med tre personer - én på et overordnet ledelsesniveau, én på et redaktørniveau og én på et udøvende, praktisk journalistniveau om mediets tilgang til målgrupper.
Undersøgelsen er en del af et udviklingsprojekt, der er lavet af Jakob Dybro Johansen, som er adjunkt på Journalistuddannelsen, sammen med uddannelseschef Henrik Berggren og lektor Lone Krogsholm.

Jakob Dybro Johansen har skrevet denne artikel Fem bud på, hvordan du får hul igennem til brugerne med din journalistik. Artiklen, der er udgivet på DMJX' onlinemedie MediaJournal, linker til en længere rapport.

Artiklen og undersøgelsen reflekterer også over, hvorvidt man som journalist bør tage udgangspunkt i, hvad man selv synes er interessant eller i stedet træde ud af sin egen boble og ind i andres liv.