Nordiske medieledere giver deres bedste råd til at sikre en bedre kønsbalance
At skabe forandringer kræver fokus og fakta – og først og fremmest erkendelse af, at der er en udfordring. Læs ny rapport med 7 anvisninger til at komme den skæve kønsbalance til livs.
I de fleste nordiske nyhedsmedier er kvindelige kilder i undertal, og der er en overvægt af mandlige chefer. Det kan man vælge at gøre noget ved.
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har gennem projektet 'Bedre Kønsbalance i den Nordiske Mediebranche' undersøgt, hvordan partnere på tværs af Norden arbejder med udfordringen
Projektet er finansieret af NIKK, som er et samarbejdsorgan for ligestilling under Nordisk Ministerråd, og samler i en ny rapport de bedste anbefalinger fra en lang række nordiske mediechefer, forskere, undervisere og organisationer, der generøst har delt deres erfaringer og bud på, hvordan man skaber en bedre kønsbalance.
Sammenfattet virker det i overskriftsform for andre:
1. At forstå problemet og se potentialet
2. At forholde sig til fakta
3. At forankre i toppen
4. At formalisere det uformelle – i organisationen
5. At formalisere det uformelle – på redaktionen
6. At forandre i fællesskab
7. At fastholde og fremtidssikre.
Samtaler og undersøgelser er udført af de projektansvarlige journalister Marion Hannerup og Gitte Rabøl - som kender mediebranchen indefra og fra alle niveauer - i samarbejde med forskerne Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen fra DMJX' Institut for Kommunikation.
Læs, og download, rapporten 'Bedre kønsbalance i mediebranchen', som udruller de 7 anbefalinger og giver rygstød til at skabe forandringer. (Se også video-oplæg under rapporten):