Skip to main content

Lyt! Lyt! Lyt! Medarbejderens stemme er guld værd

Virksomheder er blevet gode til at lytte til kunder og brugere. Men de skal i langt højere grad også lytte til egne ansatte, mener DMJX-forsker, som er aktuel med ny bog om medarbejdernes vigtige stemme.

Medarbejderens stemme er guld værd

- Hvorfor skriver jeg en bog om noget, som kun en lille andel af danske virksomheder lykkes med?

- Jamen det gør jeg, fordi der er kæmpe fordele ved at gøre det. Jeg har jo set, at det kan virke.

Vibeke Thøis Madsen er docent i strategisk kommunikation på DMJX. Hun har i mere end 10 år forsket i intern kommunikation med særligt fokus på organisationer, som lader medarbejderkommunikationen få frit løb på interne sociale medier.

På den baggrund fastslår hun, at virksomheder og organisationer, som tør give medarbejderne en stemme og slippe den fri på arbejdspladsens interne sociale medieplatforme har potentiale til at styrke virksomheden, ikke bare organisatorisk, men også forretningsmæssigt.

De er et bindeled mellem virksomheden og alt det uden for. Lytter man til, hvad de siger, får man som ledelse en unik adgang til viden.

Vibeke Thøis Madsen, docent

- Det har længe været kendt og anerkendt, at det kan betale sig for virksomheder at lytte til kunder og brugere. Men ofte er medarbejderne dem, som virkelig har fingeren på pulsen i forhold til, hvad der sker ude i virkeligheden. De er jo et bindeled mellem virksomheden og alt det uden for. Så hvis man giver dem plads til at kommunikere frit og virkelig lytter til, hvad de siger, får man som ledelse en helt unik adgang til viden, som kan bruges på mange niveauer, siger Vibeke Thøis Madsen.

Respektfuld lytning skaber tryghed

Gennem sin forskning har Vibeke Thøis Madsen fået indblik i medarbejderkommunikationen i forskellige virksomheder og organisationer, blandt andet banker, kommuner, NGO’er, sygehuse og store, kommercielle virksomheder som LEGO og Velux.

Hun har undersøgt, hvordan medarbejderne bruger medierne og – ikke mindre væsentligt – den organisatoriske kontekst, der kan understøtte kommunikationen. Herunder hvordan ledere kan bakke op om medarbejderkommunikationen, hvordan de kan lytte, svare og selv agere.

- Det er helt afgørende, at medarbejderne har tillid til medierne og føler, der er rum til, at de kan dele tanker og bekymringer eller undren over store og små ting, siger Vibeke Thøis Madsen.

Men den virkelige værdi opstår, når ledelsen – eller ofte kommunikationsafdelingen for ledelsen – forstår at bruge samtalen, der opstår.

- Det handler i første omgang om at lytte respektfuldt. Man kan kalde det strategisk intern lytning. En kontrollerende ledelse vil prøve at lukke en kritik ned hurtigst muligt eller prøve hurtigt at lægge låg på. Det er nok et instinkt. Men en ledelse, som tør lade samtalerne udvikle sig, lytte til dem, og derefter gå i dialog, har meget at vinde, fortæller Vibeke Thøis Madsen.

- Nogle gange opdager man, at det kun drejer sig om en enkelt medarbejder, som er bekymret eller utilfreds med noget. Andre gange er der 200 andre, som har det lige sådan. Det finder man ud af, hvis man tør lade spiralen af stemmer udvikle sig. Nogle gange vil man opleve, at medarbejderne svarer hinanden og løser tingene. Andre gange kan man gå ind i dialogen og spørge nysgerrigt og åbent og så forklare sig eller tage de handlinger, som det kræver, siger hun.

Indbygget modsætning

Ifølge Vibeke Thøis Madsen er der en indbygget modsætning i interne sociale medier.

- På den ene side ønsker en organisation at kontrollere og styre kommunikationen i og om organisationen. På den anden side er filosofien bag interne sociale medier at slippe medarbejdernes stemmer fri og demokratisere samtalen, og det stritter i to forskellige retninger. Og derfor kan interne sociale medier være udfordrende at arbejde med. De fleste medarbejdere vil dog rigtig gerne have en stemme i organisationen og have indflydelse. Derfor er der også utroligt meget at vinde, hvis man som ledelse tør bevæge sig ud på usikker grund og gøre de interne sociale medier til medarbejdernes kommunikationsarena, siger hun.

Ny bog skal så et korn

Nu udgiver Vibeke Thøis Madsen så bogen ’Interne sociale medier - Når medarbejderne får en stemme i organisationen’. En grundbog, der giver en 360 graders rundvisning i, hvad den frie medarbejderstemme kan, og som hun håber vil nå ud til et bredt publikum af kommunikationsafdelinger, ledere, HR og andre, som er interesserede i organisationsudvikling. 

Og selv om det endnu er en minoritet af virksomheder, som har udviklet en multivokal medarbejderarena, hvor ledelsen kan stille sig ind i og slå ørelapperne ud, er forskeren ganske optimistisk.

- Jeg har en naiv og optimistisk tro på, at min bog kan være med til at skabe bedre arbejdspladser. Jeg har set, hvad man kan skabe med interne sociale, så forhåbentlig kan bogen være med til at skubbe nogle organisationer. Der vil ikke ske en revolution fra den ene dag til den anden. Men hvis nu jeg kan flytte nogle få og hos andre så et korn, som kan spire en dag, når jorden bliver mere fugtig, så er jeg ret glad, siger hun.

Interne sociale medier - Når medarbejderne får en stemme i organisationen udkommer den 18. november på Samfundslitteratur. 

Er du interesseret i at komme med til bogreceptionen, som foregår på DMJX i Aarhus fredag den 22. november kl. 14.30-16.00? Send en tilmelding til Pernille Madsen, pma@dmjx.dk