Skip to main content

DMJX undersøger: Hvordan håndterer og forebygger mediebranchen sexisme?

Hvordan vil mediearbejdspladserne implementere og efterleve mediebranchens fælles kodeks mod seksuellle krænkelser?

Mediebranchen lancerede i december 2020 et fælles kodeks mod seksuelle krænkelser. DMJX har nu afsat 200.000 kroner til at undersøge, hvordan de nye tiltag bruges på mediearbejdspladserne.

Projektet udføres i et samarbejde mellem DMJX og journalist Karen Bro, som blandt andet skal interviewe chefredaktører på landets største medier. Interviewene vil fokusere på emner som arbejdspladsernes jargon og magthåndtering samt systemer for henvendelser om chikane.

JP/Politikens hus/Free

Journalist Karen Bro skal interviewe mediernes topledere som en del af undersøgelsen.

Efter planen skal undersøgelsen munde ud i en konference i foråret med fokus på løsninger og vidensdeling.
Desuden vil udvalgte studerende fra DMJX indgå i projektet gennem workshops.

Læs også: Mediebranchen lancerer fælles kodeks mod seksuelle krænkelser