Skip to main content

DMJX-studerende til roundtable hos Mærsk

Hvad skal kommunikatører kunne i fremtiden? Det ville Mærsk gerne diskutere med forskere og studerende fra blandt andet DMJX.

Hvad skal kommunikatører kunne i fremtiden? Det ville Mærsk gerne diskutere med forskere og studerende fra blandt andet DMJX.
Foto: Antonia Steiner

Hvordan skal organisationer navigere i en ny verden? Og hvordan håndterer vi det som kommunikationsprofessionelle? Det var dagsordenen for et akademisk roundtable-arrangement hos Mærsk på Esplanaden i København, hvor studerende fra DMJX var inviteret med til at diskutere fremtidens arbejde med strategisk kommunikation.

- Mærsk vil gerne træde et skridt frem og tage et medansvar i diskussionen om, hvad fremtidens kommunikatører skal kunne. Én ting er, hvad Mærsk gør internt, men de vil hjælpe fremtidens kommunikatører med at stå endnu skarpere, siger Anne Katrine Lund, der er ekstern rådgiver i kommunikation og var medarrangør på den akademiske roundtable ved Mærsk.

Anne Katrine Lund, der er ekstern rådgiver i kommunikation, var hyret ind af Mærsk som medarrangør og facilitator på den akademiske roundtable. Hun har undervist kommunikatører i Mærsk på et internt uddannelsesprogram og underviser desuden også på kurser hos DMJX Kurser & Videreuddannelse. (Foto: Antonia Steiner)

 - I nogle år har det handlet om, at kommunikatører skal være meget strategiske, men det er jo ikke nok. Man skal også kunne håndværket. Hvis vi som kommunikatører skal hjælpe organisationer med at være nærværende, så skal vi både have styr på vores håndværk, og vi skal være strategiske. Det er man meget optaget af i Mærsk, og det er det, vi efteruddanner Mærsks rådgivere i. Det var blandt andet den samtale, vi gerne ville åbne op for til den akademiske roundtable, samtidig med at vi gerne vil have det seneste nye fra dansk forskning til at kvalificere udfordringer og muligheder endnu mere, siger Anne Katrine Lund.

Til arrangementet deltog DMJX-studerende fra både Kommunikationsuddannelsen, Medieproduktion og Ledelsen (MPL) og Journalistuddannelsen. Her mødte de både fem kommunikationsforskere, der gav forskellige perspektiver på organisationers arbejde med kommunikation, og de fik lejlighed til at høre om Mærsks arbejde med at blive en mere transparent organisation.

Foto: Antonia Steiner

Det gav noget inspiration til, hvad jeg som MPL'er ville kunne gøre som medarbejder i kommunikations- eller mediebranchen

Camilla Krogh, studerende på 3. semester på Medieproduktion og Ledelse

Efterfølgende mødte de studerende i små grupper også en lang række Mærsk-medarbejdere, som kunne fortælle om, hvordan det er at arbejde med kommunikation i Mærsk.

- Det gav noget inspiration til, hvad jeg som MPL'er ville kunne gøre som medarbejder i kommunikations- eller mediebranchen. Der er mange forskellige perspektiver på, hvordan man kommunikerer eller laver en fed historie. Så der var masser af spændende inspiration og noget indsigt i, hvor mange forskellige ting man egentlig kan lave med vores uddannelsesbaggrund, siger Camilla Krogh. Hun er 3. semester-studerende på bacheloruddannelsen Medieproduktion og Ledelse (MPL) på DMJX og var med på Mærsk-besøget.

- Noget af det mest interessante var at høre om, hvordan organisationer skal tænke på alle medarbejderes kommunikation. Alle lige fra rengøringsmedarbejderen til CEO'en. Fordi deres kommunikation som private mennesker også kan falde tilbage på virksomheden. Det var spændende at høre Mærsk fortælle om, hvordan deres CEO's ageren på Twitter jo også har indflydelse på organisationens brand og identitet, siger Camilla Krogh.

Vibeke Thøis Madsen, der er docent i kommunikation på DMJX, deltog også i paneldiskussionen hos Maersk. Her gav hun nogle perspektiver på interne sociale medier og sagde blandt andet, at organisationer i højere grad bør bruge disse kanaler til at lytte til medarbejdere fremfor at tale til medarbejdere. (Foto: Antonia Steiner)