DMJX skal give bud på en nordisk model for bedre kønsbalance i mediebranchen
Et treårigt innovationsprojekt skal afdække og rykke ved uligheden mellem kønnene i og på tværs af Nordens mediehuse. Målet er gensidig inspiration til større kønsmæssig ligestilling og ligeværd.
Historier om krænkelser, strukturel sexisme og ulige løn på landets mediearbejdspladser er efterhånden hverdagskost. Men der mangler et samlet overblik og viden om, hvordan køns(u)balancen og ligestillingen ser ud på tværs af mediebranchen i Danmark og i resten af Norden.
Nu har Danmarks Medie- og Journalisthøjskole fået en bevilling på 1,6 millioner kroner fra Nordisk Ministerråd til at undersøge de formelle og uformelle normer i den nordiske mediebranche - med henblik på at skabe forandring og udvikling.
I kølvandet på Sofie Lindes berømte tale ved Zulu Comedy Galla har Danmarks Medie- og Journalisthøjskole igangsat flere undersøgelser og udviklingsprojekter, som fokuserer på sexisme og ligestilling.
Dette projekt skal blandt andet indsamle og dele viden på tværs af de nordiske lande, så ingen skal stå alene med udfordringerne.
Best practice og konkrete løsninger
Projektet udføres i samarbejde med to konsulenter, journalisterne Marion Hannerup og Gitte Rabøl. De kender mediebranchen og erhvervslivet indefra og har et udbredt netværk i hele Norden efter mange år som topledere i blandt andet DR, Bonnier og Dansk Industri.
Ifølge Hannerup og Rabøl er det interessant at se, hvordan udfordringer på ligestillingsområdet håndteres forskelligt i de nordiske lande – og de ser derfor frem til samarbejdet med en bred vifte af partnere.
- På tværs af Norden har MeToo gennem de seneste 3-4 år givet anledning til selvransagelse og sat gang i både en erkendelsesproces og konkrete tiltag, der også handler om andet end seksuelle krænkelser. Vi ser frem til at samle erfaringer fra hele Norden og dele bud på konkrete løsninger, så medier kan lade sig inspirere og motivere til at arbejde med mangfoldighed og kønsmæssig ligeværd i deres virksomheder, forklarer de.
Projektet løber frem til slutningen af 2023 og skal i perioden identificere mønstre og eksempler på ’best practice’ på baggrund af statistik, kvalitative interviews og workshops i udvalgte mediehuse.
Målet er at finde frem til konkrete indsatser, som kan implementeres direkte i mediehusene.
FAKTA
Innovations- og forskningsprojektet er finansieret af en bevilling fra Nordisk Information för Kunskap om Kön (NIKK), der er et informationscenter med anvendt forskning under Nordisk Ministerråd.
Projektejer er Helle Kryger Aggerholm, forskning- og udviklingschef på DMJX.
Udover en række mediehuse, som skal medvirke i undersøgelserne og udviklingen, har projektet tilknyttet en række partnere, som alle har sagt ja til at bidrage fagligt til projektet.
Disse samarbejdspartnere er:
Fra Danmark:
● Dagbladet Børsen
● KVINFO
● Dansk Journalistforbund
● Nordisk Journalistcenter
Fra Sverige:
● Svenska Journalistförbundet
● Mediehuset CHEF
Fra Norge:
● Mediebedrifterne
Fra Island:
● Bifrost University
Fra Rusland:
● Barents Press Russia (BPR)
For yderligere information om projektet, kontakt:
Gitte Rabøl, mobil: 2678 1400
Marion Hannerup, mobil: 2320 1029