
DMJX opretter Center for Kunstig Intelligens
Centret skal bidrage til forskning og udvikling samt formidle brugen af kunstig intelligens inden for reklame, design, medietilrettelæggelse, journalistik, foto, kommunikation og medieledelse.
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole får et Center for Kunstig Intelligens
Det nye center skal styrke samarbejde, udvikling og formidling af AI på tværs af journalistik, kommunikation, medietilrettelæggelse, reklame, design, foto og medieledelse - og vi bygger det op fra bunden – med fokus på ansvarlighed og en nysgerrig, kritisk tilgang til AI.
Centret skal drives af DMJX i strategisk samarbejde med partnere i ind- og udland for at sikre en tæt dialog med institutionens tilknyttede brancher og relevante universiteter og for at gøre højskolens forskning og uddannelser endnu mere relevante og anvendelige på området.
Adjunkt Peder Hammerskov fra Journalistuddannelsen skal lede centret, og i den nærmeste fremtid vil den organisatoriske opbygning blive påbegyndt ved blandt andet at involvere alle relevante medarbejdere i mødeaktiviteter. I skrivende stund er der allerede etableret to forskningsprojekter i samarbejde med Aarhus Universitet om udviklingen af kunstig intelligens.
- Der kommer meget mere information om, hvad vi konkret skal lave i det nye center i den nærmeste fremtid. Men jeg kan allerede nu sige at vi er på jagt efter gode samarbejdspartnere og partnerskaber indenfor alle de brancher, som vi uddanner til på DMJX, siger Peder Hammerskov.
- Der kommer til at ske en masse. Podcasts, webinarer, netværksaktiviteter og en række af forsknings- og udviklingsprojekter. Det hele med afsæt i den virkelighed, som brancherne opererer i. Det bliver et sted, hvor vi skal skabe viden, udvikle idéer, bygge netværk og sætte gang i nye samarbejder, forklarer Peder Hammerskov.
Vil du samarbejde?
Arbejder du med medier, forskning, uddannelse eller teknologi – og kan du se muligheder sammen med os?
Så hører Peder Hammerskov meget gerne fra dig.