
DMJX dedikerer et helt semester til samfundsansvar
Der er efterspørgsel på kommunikatører, der kan kommunikere præcist om fx bæredygtighed. Derfor får et helt semester af Kommunikationsuddannelsen nu samfundsansvar som overordnet tema.
For eksempel diskuterer vi lige nu CO2-regnskaber og kvoter, der er temaer fremme om, hvordan vi opfører os på en arbejdsplads, og så kan man også blive bedt om at tage stilling til, om man vil handle med Rusland. Alt det her er man nødt til at forholde sig til.
Line Schmeltz, docent ved DMJX, forsker i CSR-kommunikation

CSR, bæredygtighed eller grøn omstilling… Hvad går det egentlig ud på, når vi taler om samfundsansvar? Hør docent Line Schmeltz give nogle helt konkrete eksempler på, hvordan danske virksomheder arbejder med deres omdømme ved at kommunikere om forskellige aspekter af samfundsansvar. (Video: Jens Haaning)
Vores studerende skal gerne blive knivskarpe på eksempelvis at udfordre en direktør, der pludselig vil kalde det hele bæredygtigt eller klimavenligt, uden at der i øvrigt medfølger et eneste reelt klimainitiativ i organisationen.
Helle Birkmose Winding, uddannelseschef for Kommunikationsuddannelsen på DMJX
Kommunikationsuddannelsen på DMJX er en 3,5-årig professionsbacheloruddannelse. Vi optager 105 studerende om året fordelt på Aarhus og København.
Det femte semester på Kommunikationsuddannelsen er det internationale semester på uddannelsen. Undervisningen i dette semester foregår således på engelsk og med deltagelse af udvekslingsstuderende.
Semesteret sammensættes fremadrettet af disse tre fag på hver 10 ECTS-point:
CSR - Concepts, strategies and communication of sustainability. Formålet er at give de studerende en grundig introduktion til og viden om forskellige tilgange, teorier, strategier og modeller for CSR og samfundsansvar samt særligt kommunikation herom.
Communicating sustainability in times of change or crisis. Her introduceres de studerende for vigtigheden af krise- og forandringskommunikation i forbindelse med kommunikation om samfundsansvar med fokus på at analysere og anvende nøglebegreber.
Execution of CSR and sustainability communication. Målet er, at de studerende lærer at arbejde med samfundsansvarskommunikation i praksis, herunder at arbejde med kommunikations-briefs, kreative idéer og mediestrategier baseret på praktiske cases indenfor samfundsansvar.