Skip to main content

Arven efter Sofie Linde

Hvad gør mediebranchen for at komme sexisme og chikane til livs? Det har DMJX, med journalist Karen Bro i spidsen, undersøgt i en række interviews med danske medieledere.

Sofie Linde ved Zulu Comedy Awards
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

De rystelser, som sidste efterår ramte danske medier efter Sofie Lindes tale om seksuel chikane og sexisme, har skubbet en udviklingsproces i gang, som nu dokumenteres gennem en række interviews med danske medieledere.

Bag interviewene står tidligere chefredaktør ved Ekstra Bladet, Karen Bro, der for DMJX har undersøgt, hvilke tiltag der tages for at skabe en bedre arbejdskultur.

Svarene i undersøgelses-interviewene afslører, at den nye generation bliver hørt, og at der i nogen grad tages alternative metoder i brug.

Undersøgelsen er igangsat af DMJX for at forbedre forholdene i mediebranchen, som er aftager for en stor del af højskolens praktikanter og dimittender..

Artikelserie i pov.international

Karen Bro har i sit arbejde blandt andre interviewet nyhedsdirektør Ulla Pors fra TV 2 og chefredaktør Mette Østergaard fra Berlingske samt forsker og ekstern lektor ved Københavns Universitet Mille Mortensen.

Artikelserien udgives på mediet pov.international, som i en periode på 10 dage bringer artiklerne om nye normer i medieverdenen.

Her kan du læse Karen Bros indledende artikel:

En chef skal ikke gå med på bar og lande i en syvhestes brandert.

Artiklen ligger på POV’s hjemmeside, hvor den løbende vil blive opdateret med links til nye undersøgelses-interview.

Det handler om studerendes fremtid

Som et led i at ruste kommende journalister til et godt arbejdsliv i mediebranchen vil Karen Bro tilrettelægge fire events på DMJX i efteråret.

Alle events bliver live-transmitteret og vil have fokus på resultater og findings fra undersøgelsen – og ikke mindst, hvordan denne viden kan være med til at bane en konstruktiv vej til en bedre fremtidig arbejdskultur.
Her vil forsker Mille Mortensen og flere af de ledere, som Karen Bro har interviewet til undersøgelsen, også medvirke.

Karen Bro har interviewet topledere i mediebranchen om, hvordan de aktivt bekæmper sexisme og chikane på arbejdspladsen. Foto: PR/Ekstra Bladet