Skip to main content

Artikel om intern kommunikation vinder fornem pris

Stor akademisk anerkendelse til docent Vibeke Thøis Madsen for artikel om medarbejderes kommunikation på virksomhedens interne sociale medier.

Virksomheder, der giver deres medarbejdere frie tøjler til at kommunikere på interne, sociale medier, behøver ikke frygte for, at de sviner hinanden eller virksomheden til. 

Den prisvindende artikel "'A spiral of voice? When employees speak up on internal social media" undersøger, hvordan medarbejdernes kommunikation på interne sociale medier kan udvikle sig til en ”spiral of voice”. 

Som virksomhed kunne man måske frygte denne ”spiral of voice”, men artiklen konkluderer tværtimod, at virksomhederne bør omfavne medarbejdernes diskussioner og kritiske røster.

Kommunikationen skaber nemlig en mere åben kultur, og virksomheden får en bedre føling med, hvad der foregår i organisationen. Desuden bliver medarbejderne klædt bedre på til at stå på mål for virksomhedens handlinger og produkter, når de åbent har været diskuteret og kommenteret. 

Artiklen, der er skrevet af Vibeke Thøis Madsen og Winni Johansen er nu blevet hædret med den fornemme pris Outstanding Paper i Emerald Literati Awards, 2020. Prisen bliver givet til forskning, der præsenterer ny viden, som er relevant for både forskere og praktikere, og som har et vist element af x-faktor.

Prisen Outstanding Paper i Emerald Literati Awards gives til velskrevet formidling af excellent forskning, der gør en forskel i praksis.

Hvordan skriver medarbejderne om arbejdspladsen?

I forbindelse med sin Ph.D. fra 2016 gennemførte Vibeke Thøis Madsen et casestudie i Jyske Bank. Hun undersøgte, hvordan medarbejderne kommunikerede med hinanden på interne sociale medier, og hun interviewede 24 medarbejdere om deres tanker før de lavede indlæg på bankens interne kommunikationsplatform.

Det gav et godt indblik i de dynamikker, der udspiller sig i kommunikationen på interne sociale medier. Denne empiri har Vibeke Thøis Madsen bygget videre på i artiklen 'A spiral of voice? When employees speak up on internal social media’, som hun har skrevet sammen med professor Winni Johansen fra Aarhus Universitet. I november sidste år blev artiklen antaget af tidsskriftet Journal of Communication Management, som hører under Emerald Publishing.

Nu et år efter er artiklen blevet hædret med den fornemme pris Outstanding Paper i Emerald Literati Awards, 2020.

Artiklen, som er lavet i samarbejde med professor Winni Johanesen fra Aarhus Universitet, kan læses gratis de næste 12 måneder her.

Docent Vibeke Thøis Madsen.

 

Vibeke Thøis Madsen

  • Vibeke Thøis Madsen er docent i Kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og tilknyttet Center for Kommunikation og Ledelse.
  • Hun forsker i medarbejdere som kommunikatører i organisatoriske sammenhænge.
  • Lyt til interviewet, hvor hun fortæller om sin baggrund her.
  • Du har også mulighed for at læse artiklen Selvcensur på interne sociale medier, som Kforum udgav i forbindelse med Vibeke Thøis Madsens Ph.D.-forsvar i 2016.