Skip to main content

Alsidig flok skubber til debat om etik i medierne

Den nye DMJX-bog ”Tag ansvar!” lægger op til diskussion om, hvor godt medieetikken og medieansvaret egentlig har det. Bogen understreger, at vi hele tiden skal lede efter nye etiske problemstillinger - og løsninger på dem.

- Den er til alle tider og hver dag til forhandling på redaktionerne. Derfor er det vigtigt, at vi debatterer den.

Sådan siger forskningslektor Roger Buch fra DMJX om etik i journalistikken.

Både medieansvar og den journalistiske etik er under voldsomt pres og forandring. På grund af nye medieplatforme, AI, fake news, techgiganternes magtovertag, nye verdensdagsordener, et hastigt voksende antal influencere og mange andre faktorer. 

Derfor er nu et fremragende tidspunkt at debattere rammerne for etikken. Blandt andet for at klæde fremtidens journalister tilstrækkeligt på til den nye medieorden, mener Roger Buch.

Medieansvarsudvalget, som er nedsat af kulturministeren, udgiver senere på året en rapport med anbefalinger til ændringer af reglerne om medieansvar. Et udvalg, som Roger Buch selv er medlem af. 
Men ifølge forskningslektoren er det nødvendigt med andre indspark til og samtaler om, hvordan vi skal navigere i de rørte vande.

 

Han har derfor – sammen med lektor Thomas Pallesen – taget initiativ til en ny debatbog, som ifølge redaktørduoen skal højne vidensniveauet og skabe en vidensbaseret ramme om debatten om medieansvar og -etik. 

Redaktørerne understreger, at bogen kun omhandler nogle få af Medieudvalgets problemstillinger, men også en lang række andre etiske diskussioner, som ikke indgår i udvalgets arbejde. Målet er at vise mangfoldigheden i debatten om journalistisk etik og medieansvar på DMJX. 

Mangfoldighed på tværs af emner og generationer

Forfatterne til bogen ’Tag ansvar! Journalistisk etik i en ny medieorden’ har alle tilknytning til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Blandt andet i egenskab af forsker, studerende, underviser, rektor, ekstern underviser, emeritus eller bestyrelsesforperson.

Bidragsyderne er derfor en stribe af velkendte navne: Lea Korsgaard, Julie Sommerlund, Jens Grund, Søren Pagter, Peder Hammerskov, Kresten Roland Johansen, Nils Mulvad, Ejvind Hansen, Oluf Jørgensen, Mette Mørk, Flemming Svith, Hans Henrik Holm og Kevin Williams samt Thomas Pallesen og Roger Buch. Desuden leverer tre journaliststuderende tilsammen to artikler, nemlig Elisa Norgaard Mortensen samt Eva Beyer Paulsen og Sofie Willert Palsgaard-Jensen. Formand for DJ – medier og kommunikation, Tine Johansen, har skrevet forordet.

- At forfatterne tæller nogle af landets mest erfarne eksperter inden for medieetik og nogle helt unge talenter er en stor styrke. Der kommer en bredde og mangfoldighed på tværs af generationer og emner. Eksempelvis bidrager tre studerende med artikeler om, de etiske dilemmaer i klimajournalistik og influenceres særlige etiske udfordringer, fortæller Thomas Pallesen.

Bogen indeholder 17 debatartikler, som blandt andet stiller spørgsmål som:

  • Er aktivistisk journalistik god etik?
  • Stiller hatespeech og shitstorme på SoMe nye krav til mediers hensyn til kilder? 
  • Er selvregulering godt nok i den nye mediedagsorden?
  • Hvad stiller vi op med influencerne?
  • Er det et etisk krav at rydde fladen for klimaet?

Disse spørgsmål, og mange flere, bliver debatteret i bogen.

’Tag ansvar! Journalistisk etik i en ny medieorden’ er udkommet på Forlaget Ajour. Læs mere, og køb den på Samfundslitteratur.