Kun 1 ud af 6 danskere siger nej til mediestøtte til podcast
Jo yngre du er, des mere sandsynligt er det, at du vil kaste mediestøtte efter podcast. Mange danskere er stadig i tvivl, viser ny undersøgelse fra DMJX.
43 procent af den danske befolkning lytter til podcast månedligt – mange af dem dagligt. Og tendensen er, at jo yngre målgruppen er, des flere lytter til podcast.
Podcast er i dag ikke omfattet af mediestøtten. Men som en del af en undersøgelse af det danske podcastmarked, har forskere fra DMJX spurgt danskerne, om podcasts burde kunne modtage mediestøtte.
Her siger kun 15 procent nej. 35 procent er entydigt for. Resten har endnu ikke taget stilling.
Der er en klar tendens til, at jo yngre man er, des mere går man ind for mediestøtte til podcast. Blandt de 18-34-årige er 45 procent for mediestøtte til podcasts.
Tallene stammer fra forskningsprojektet ’Forretningsmodeller og fremtidsudsigter for det danske podcast-marked’, som docent Aske kammer og adjunkt Thomas Spejlborg Sejersen fra DMJX har arbejdet på siden november 2020.
De har netop udgivet en rapport med deres vigtigste resultater og findings – den kan du læse og downloade her.
Projektet er støttet af Allerfonden.