Debat: Studerende, der fortjener 12, skal have 12

Er der rigtigt, at der er gået inflation i 12-tallerne? Nej, siger DMJX-underviser Helge Kvam, som mener, at studerende får de karakterer, de har gjort sig fortjent til.

Helge Kvam er underviser og fagkoordinator på DMJX. Foto: Anders Hviid
af Helge Kvam d. 22.06.2018 i Holdninger

Kommentaren er publiceret i Berlingske den 22. juni 2018.

Er der nogen, der har overvejet, om vi i Danmark har rigtig mange dygtige studerende – og at vi bliver bedre og bedre til at uddanne dem?

Det skulle man ikke umiddelbart tro, når man læser Berlingskes omtale af endnu en rapport, der ”afslører”, at der er gået inflation i høje karakterer. 12-tallerne flyver tilsyneladende henover de danske eksamensborde.

Årsagerne er ifølge Berlingske mange. Eksaminatorer og censorer er for rundhåndede. De studerende køber sig ekstra tid ved at udskyde eksamen. Og så får de vejledning – oven i købet god vejledning.

Ingen – heller ikke Berlingskes journalist – stiller tilsyneladende spørgsmålet: Kan en del af forklaringen være de studerendes egen og undervisningens fortjeneste? Er de dygtigere, end vi havde regnet med? Inflationen i karakterer bliver målt i forhold til nogle forventede mål for, hvor mange procent, der skal have hvilke karakterer. De mål stammer fra 2007, hvor vi fik 7-trinsskalaen.

Mindre bekymring – mere glæde
Siden da er der sket meget. Kravene til de studerende er vokset. De skal være hurtigere færdige. Adgangskravene på nogle uddannelser er steget. De studerende bliver tudet ørerne fulde af, at de skal præstere, gøre sig umage og kvalificere sig – og de høje karakterer kan jo være et tegn på, at det faktisk er det, de gør. Ambitionerne hos mange studerende er tårnhøje.

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers skulle overveje at være mindre bekymret og også glæde sig over studerende, der scorer over forventning. 

Jeg synes, rapporten – i hvert fald som den er omtalt i Berlingske - giver et alt for unuanceret og skævt billede af virkeligheden. Og jeg forstår ikke, hvorfor de studerendes egen indsats fylder så lidt som forklaring på de gode karakterer.

Mål for læring

Jeg afviser ikke, at rapporten har nogle pointer, det er vigtigt at diskutere. I den sammenhæng forekommer det rimeligt at forholde sig til ideen med overhovedet at arbejde med fastsatte forventninger om, hvor mange studerende, der skal have hvilke karakterer. Og hvordan er det egentlig meningen, at vi ude på uddannelserne skal håndtere de mål? Hvis mange studerende leverer en præstation til 12, skal vi så lade være med at give topkarakteren til alle, der fortjener den?

Når jeg igen om ganske kort tid skal give karakterer, vil jeg bestræbe mig på at have fokus på den enkelte studerende og hans/hendes præstation. Her er det min opgave at vurdere i hvor høj grad den enkelte studerende lever op til de mål, der er for læringen.

Og hver gang en studerende fortjener 12, har jeg tænkt mig at give 12. Også selvom jeg måske kommer til at overskride et forventet mål, der blev stillet op for elleve år siden.

Kategori:  Holdninger

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram