Studerende på Tv- og medietilrettelæggelse prøver kræfter med Europa-Parlamentsvalget

Når danskerne d. 26. maj 2019 skal bestemme, hvem der skal repræsentere landet i Europa-Parlamentet, viser alle statistikker, at de unge vælgere har svært ved at finde vej til stemmeboksen. Derfor har de 2. semestersstuderende på tv- og medietilrettelæggelse taget opgaven på sig, talt med målgruppen og udviklet målrettede kampagnekoncepter.

af d. 26.04.2019 i Historier

Der var mange forskellige bud fra de studerende, da de før påske præsenterede deres færdige koncepter og vigtigste indsigter om målgruppen for Europa-Parlamentet i Danmark og Europabevægelsen.

”Deres ideer er anderledes og forfriskende i forhold til dem, som vi får præsenteret fra centralt hold, som skal fungere i alle de europæiske lande og ramme alle unge,” siger Lea Jørgensen, der er presseattaché på Europa-Parlamentets kontor i Danmark.

”De har undersøgt målgruppen, og ved derfor i højgere grad, hvad de gerne vil have.”

Undersøgelserne af nogle meget specifikke målgrupper som elever på tekniskskole, elever på Copenhagen Business School og humanistiske studerende gav meget forskellige bud på kampagner, fordi en del af opgaven var at tænke det ind, som kvalitative interviews med målgruppen viste.

En af de grupper, som sadlede helt om efter at have talt med målgruppen var Trina Rosenberg Larsens, som skulle skabe en kampagne for gymnasieelever.

”Vi havde tænkt, at den skulle være online med instagram og influencers, men de fortalte os, at de bare scroller forbi,” fortæller hun og griner lidt over, at så var gruppen pludselig på udebane.

Løsningen blev en helt analog kampagne med titlen: 'Skid i kummen – ik på EU-valget'. Den skulle, som titlen antyder, rulles ud på gymnasiernes toiletter, hvor elever på ingen måde kunne scrolle forbi den, men blev tvunget til at tage stilling til, at det snart var tid til at indtage stemmeboksen.

De fleste andre kampagner var tænkt til sociale medier, men langt de fleste havde en twist af noget, som kunne vække opsigt i strømmen af nyheder på de sociale medier. Der blev blandt andet brugt twists som referencer til den første gang, venindegruppen, der fortæller Camilla, at hun skal tage sig sammen, og det faktum, at hvis du ikke stemmer, så er der nogle andre, som vælger for dig.

”Det har været virkelig spændende at arbejde med en konkret og aktuel case, hvor der er et demokratisk problem, som den meget lave stemmeprocent til Europa-Parlamentsvalget er,” fortæller Trina Rosenberg Larsen og understreger, at det altid giver en særlig energi at arbejde med en case, der ikke er fiktiv.

”Jeg har virkelig lært, hvor meget man kan lære af at lytte til målgruppen, fordi havde vi ikke spurgt den, så havde vi lavet en helt anderledes kampagne.”

Læs mere om tv- og medietilrettelæggeruddannelsen

Kategori:  Historier

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram