Samtalesalon: Det handler om at tænke nyheder på en ny måde

I hele det danske medielandskab bliver der eksperimenteret med, hvordan man fanger og fastholder de unge. Ifølge deltagerne i DMJX samtalesalon om de unge medieforbrugere er nogle af svarene en nytænkning af de klassiske journalistiske greb – og vigtigst af alt, så handler det om at lytte.

Lektor på DMJX Karen Løth Larsen faciliterede samtalesalonen og delte ud af sin egen viden fra en undersøgelse om de unge mediebrugere, som hun selv har været med til at foretage. Foto: Frederik Valdemar Kjeldgaard
af d. 28.02.2019 i Historier

Det startede helt omvendt, da samtalesalonens facilitator Karen Løth Larsen spurgte panelet af gymnasieelever fra NEXTs medielinje, hvad der skulle til for, at de ikke ville se nyheder. Dommen foran de godt 50 fremmødte lød blandt andet på en masse ord, kunstige konflikter, gamle mænd i jakkesæt og perspektivløse nyheder.

- Der er mange unge, som føler sig distancerede fra de nyheder, som man ser i tv. Jeg ved godt, at jeg burde interessere mig mere for det, vurderede 18-årige Sylvester Poulsen blandt andet.

Distancen mellem brugerne og nyhederne er også noget af det, som har fyldt hos TV2 Lorry, som blandt andet har samarbejdet med ti gymnasier for at forstå de unge mediebrugere, og ifølge kanalens direktør Morten Kjær Petersen har de lært, at det er alt afgørende at lytte til de unge.

- Jeg synes, at vi som journalister nogle gange har en tendens til at have cement i ørene, fordi vi godt ved, hvad det handler om, hvad der er vigtigt, og hvordan det skal fortælles. Men vi er nødt til at anerkende, at vi er nødt til at vende det om, fortæller Morten Kjær Petersen, der forklarer, at en nyhedsudsendelse hos TV2 Lorry i dag ser meget anderledes ud end for et år siden.

- Vi har foretaget fokusgrupper, hvor de unge især har giver udtryk for, at de gerne vil have gennemarbejdede nyheder med flere kilder og flere vinkler. De ville hellere have lange indslag om et emne end de små korte opdateringer.

Og de fire gymnasieelever i panelet udtrykte også, at de gerne ville læse, lytte og se nyheder, men at det handlede om den klassiske form, som nyhederne bliver skåret på, der kan få dem til at stemple ud.

- Nyheder vil altid være relevante, men det handler om at vinkle det rigtigt, sagde 17-årige Rose Fabricius.


De unge medieforbrugere er dem, der skal betale for fremtidens journalistik. Men vil de det? Se interview med de 4 gymnasieelever fra NEXT.

 


På scenen til samtalesalonen om de unge medieforbrugere sad fire elever fra medielinjen på NEXT, tidligere contructive fellow Sabrina Uldbæk Skjødt og direktør for TV 2 Lorry Morten Kjær Petersen.
Foto: Frederik Valdemar Kjeldgaard

Ifølge Sabrina Uldbæk Skjødt, der har været contructive fellow og har undersøgt de unge mediebrugere, er der et behov for at nytænkte nyhedskrogsbegrebet for at nå den unge målgruppe.

- Det kan være et greb at forholde sig mere til livsfaser og de forskellige valg, som de unge står overfor, fremfor at se på om noget er aktuelt, fortæller hun og bruger eksemplet om, at studievalg ofte dækkes, når ansøgerstatistikkerne er tikket ind, og ikke når de unge står og skal tage valget om, hvilke uddannelser de vil søge ind på.

- Vi skal være verdensmestre i indsigter, vi skal lytte og så skal vi tage de udfordringer og problematikker, som de unge står overfor seriøst.

Udfordringen i at se på de klassiske nyhedskriterier og fortælleformen med nye øjne har TV2 Lorry ikke kun taget op, fordi direktør Morten Kjær Petersen mener, at de er forpligtede til at fange de unge.

- Jeg tror, at der også er mange danskere over 30 år, som ønsker det her opgør med journalistikken. Der er mange, som har de samme problemer med den måde, vi gør tingene på, som de unge har, vurderer han og fortsætter:

- Journalistikken går en lys fremtid i møde, hvis vi forstår at løse den her udfordring, det er jeg helt sikker på.


Der var mødt godt 50 op til samtalesalonen på NEXT og i løbet af de 1,5 time som samtalen varede, kom der både kommentarer om emnet og spørgsmål til især de fire gymnasieelever fra publikum.
Foto: Frederik Valdemar Kjeldgaard

Samtalesaloner
DMJX fyldte i september 2018 75 år. Jubilæet fejres et helt år blandt – andet med månedlige samtalesaloner, hvor vi sammen med samarbejdspartnere sætter nye og helt anderledes perspektiver på medieudviklingen.

De næste samtalesaloner er den 2. april i Aarhus og 10. april i København.

Af Marie Torp Christensen

Kategori:  Historier

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram