Kilder er mennesker, der nogle gang bliver ofre

Den normale undervisning var lagt ned og DMJX i Aarhus gik i fredags i festivalmode. Fremtidens kommunikatører og journalister mødte ind til et skarpt program om journalistik, kildeetik og faglig debat.

af d. 12.11.2019 i Historier

Fredagens festival var de studerendes egen, og den var tætpakket med input og pointer fra branchens mest aktuelle og interessante personligheder.

Indholdet var tilrettelagt af studerende og undervisere, og sammen havde de alt fra datajournalistik, idéudvikling og sportskommentage og fotojournalistik på programmet

Det negative fokus nærer populismen
Ulrik Haagerup, leder af Constructive Institut i Aarhus, var på genvisit på sin gamle skole, hvor han engang i tidernes morgen lærte, at konflikten var forudsætningen for, at der overhovedet var en historie. I dag er han rejsende i den konstruktive tilgang, og nu udfordrer han den tilgang, han selv praktikserede i journalistikken:

- Hvorfor vil I være journalister? Er det for at være til gavn eller for at få andres beundring og anerkendelse? Jeg har jo selv været optaget af det sidste i det meste af min karierre, sagde Ulrik Haagerup.

Han mener, at det negative narrativ er misvisende og skadeligt for vores opfattelse af verden:

- Vi har en kulturel forventning om at nyheder skal vinkles negativt. Og i sidste ende giver det populismen frit løb, fordi folk tror, at det står værre til i verden, end det i realiteten gør, sagde han på festivalen.

Journalistikken kan bygge bro
Oplægget om den konstruktive tilgang til journalistikken var kædet sammen med freelancefotograf Daniel Rye. Han skulle ikke tale om sin 13 måneder lange tilfangetagelse af ISIS, men om journalistikkens ansvar for at vise nuancer og bygge bro i stedet for at skabe afstand. 

Daniel Ryes indgang til fotoreportage var i begyndelsen styret af konflikten og problemet. Men i hans nyeste projekt, som er en fotobog fra Malawi om voldsomme klimaforandringer, viser han problemerne ved at skildre hverdagslivet for de mennesker, det går ud over. I dag tjener han sine penge på foredrag og ved at udstille sine fotografier med hjælp fra lokale handelsstandsforeninger rundt om i provinsen.Målet er at påvirke og skabe forståelse.
- På den måde løber en mand  i Varde ind et billede fra Malawi og der opstår en forbindelse. Han ser, at her klør man også koen i panden, som han selv gjorde, da han var barn på landet, siger Daniel Rye.

Daniel Rye tror på, at historierne kan skabe forbindelser og forståelse mellem mennesker, når vi kan se hinanden som fædre, landmænd, familier, der bare prøver at klare livet.

Svært at vinkle skarpt og positivt
Daniel Rye medgav på festivalen, at den konstruktive tilgang gør det svært at vinkle helt skarpt. Men virkeligheden ER nuanceret og det skal fotografer og journalister også skildre, mener han.

- Noget kan godt være negativt og positivt på en gang, og der er nok positive historier at fortælle, sagde han.

Men de positive vinkler er ikke specielt efterspurgte i traditionelle medier - nuancer generer ikke mange klik. Derfor er Daniel Rye er lige nu ved at bygge et freelance-fællesskab op med andre journalister, hvor de med en billig husleje og få omkostninger forsøger at frigøre sig selv til at dyrke de historier, der bærer fremad og gør en forskel. Fordi han ønsker friheden til selv at vælge, hvordan hans projekter skal vinkles og udføres. Og han opfordrede de unge studerende til at se kritisk på, hvordan de ønsker at bedrive journalistik og skaber vilkår så de gør det på egne præmisser. Også selv om det er svært at vende de traditionelle medier i den konstruktive retning. Eller at leve af det.

 

Daniel Rye mener, at det negative fokus og jagten på de hurtige overskrifter kan få folk til at miste lysten til at medvirke og stille op.
- Jeg har ikke så mange erfaringer fra en redaktion, men jeg har prøvet at være en historie. Det har givet mange positive oplevelser, men også mange virkelig dårlige, sagde Daniel Rye, der opfordrede de studerende til at bevare deres ydmyghed overfor kilderne og tage ansvar et medmenneskeligt ansvar for det de laver.

Kilde, politiker, offer

Den ydmyghed efterlyste tidligere Venstre-minister og nu forhenværende politiker Carl Holst også. Han var inviteret for at tale om den oplevelse det er, når man som kilde kommer i mediernes søgelys.

Hvorfor bruger du ordet offer om dig selv, ville en studerende vide. 

-  Fordi det er sådan det føles, svarede Carl Holst, om den oplevelse han havde, da han i 2017 var hovedpersonen i adskillige historier, der beskyldte ham for misbrug af skattekroner som regionsrådsformand i Region Sydanmark. Senere opgav regionen en erstatningssag, men den historie var pressen ifølge Carl Holst ret uinteresseret i. 

- Der var mange, der gerne vil skrive om alle påstandene, men ingen skrev om det, da sagen blev droppet. Jeg kunne ønske mig, at fremtidens journalister var mere kritiske overfor historier, som kilder, der vil være anonyme serverer for dem, sagde han på festivalen.

Fortællende fodsåle-journalistik fra New York

Et andet sted på Campus var Sara Maria Glanowski inviteret for at fortælle om, hvordan hun gennem flere år har arbejdet sig ind i New Yorks mest lukkede miljøer blandt skinheads, whistleblowere og unge sorte, der systematisk og forfølges af politiet.
Sara Maria Glanowski er forfatter og journalist. Hun bor til daglig i New York og dækker USA for både danske og amerikanske medier, heriblandt The Atlantic, Al Jazeera, Vice, Narratively og Mic. Lige nu er hun aktuel med bogen ”Skyggebokser” hvor hun skriver om kvindelige boksere. På festivalen delte hun ud af sine erfaringer med at opbygge tillid og relationer til kilder, som hun typisk følger i flere år.

-  Jeg finder stort set altid min kilder ved at opsøge dem personligt i miljøerne, og så ”stalker” jeg dem, indtil de er trygge ved mig og har forstået hvad jeg vil have fra dem, sagde Sara Maria Glanowski.
Eksempelvis ventede hun et helt år, før en kilde sagde ja til at hun kunne besøge ham i det fængsel, hvor han sad.

- Hvad lever du af, mens du venter? Et spørgsmål fra salen fra en bekymret studerende. Sara Maria Glanowski fortæller om en aftale, som hun har med sin mand. Hun har financieret hans studier, nu understøtter han hendes journalistiske projekter i en periode.  Det kræver tid, dedikation og opofrelse at dyrke den fortællende genre.

Festivalen var primært for DMJX-studerende, men også med besøgende fra enkelte højskoler - du kan se programmet for festivalen her.

Kategori:  Historier

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram