DMJX gør al undervisning online under Coronanedlukning

Hvad gør man med auditorieforelæsninger og skemalagt undervisning midt i nedlukningen af Danmark på grund af COVID-19? På DMJX har man med stor succes omlagt al undervisning til onlineundervisning. 

af Tinie Maibøll d. 18.03.2020 i Historier

”Vi er i live og morgenfriske!”

Beskeden lyser op i det lille chatfelt i højre side af skærmen. En gul smiley popper frem og trækker mundvigene mod himlen.

En undervisning mandag morgen i projektstyring på Medieproduktion og Ledelse (MPL) er ved at begynde. Men modsat undervisningen for bare et par uger siden, er ingen af de fremmødte studerende rent faktisk fremmødt på DMJX.

Marie deltager nu i mødet. Jonas deltager nu i mødet. Mikkel deltager nu i mødet.

Listen med navne, der dumper ind i det virtuelle klasselokale, bliver længere og længere. Efter få minutter er de fleste tjekket ind, og underviser Thomas Spejlborg Sejersen byder velkommen.

”Sådan dér. Det vælter ind med folk! Jeg har kun fået et enkelt afbud – og bare rolig folkens, det er ikke noget Corona-relateret. Hjerteligt velkommen tilbage til projektstyring. Jeg håber, I har haft en god weekend alene, som man jo skal være nu om dage,” lyder stemmen fra den lille computerhøjtaler.

Den seneste uge har COVID-19 sat sit tydelige præg på Danmark. Ansatte er sendt hjem, butikker er lukket og alle større forsamlinger er aflyst. På DMJX har det betydet en udfordring i forhold til at få omlagt den fysiske undervisning til online fjernundervisning bag en skærm. En udfordring, som både ansatte, underviserne og de studerende på højskolen alle bidrager til at løse.

At undgå nej-fælden

På MPL havde man allerede fredag første dag med fjernundervisning. Og selvom det gik over al forventning, var det ikke uden tvivl og tøven, at underviser Thomas Spejlborg Sejersen lod det digitale startskud lyde.

”Vi er som mennesker grundlæggende bange for forandring. Så da vi i torsdags fik at vide, at vi skulle omlægge al undervisning til fjernundervisning, var min første reaktion ”Ej – det kan ikke lade sig gøre. Det er umuligt!” Men så havde jeg en god samtale med en kollega, som sagde ’Det er nyt territorium – Ja! Men det er en forandring, og det kan vi sagtens klare!’ Projekter og projektstyring handler grundlæggende om at ville forandre noget, og hér stod jeg som underviser i netop forandring, og så var jeg selv lige ved at ryge direkte i nej-fælden,” forklarer underviser Thomas Spejlborg Sejersen.

Men heldigvis undgik både han og de studerende nej-fælden. Via mødefunktionen i programmet Microsoft Teams fik de afviklet den allerførste fjernundervisning.

Kig mig i skærmen, når jeg taler til dig

Den første del af mandagens undervisning går med, at Thomas Spejlborg Sejersen foran sit kamera opsummerer pointer fra tidligere undervisning og introducerer dagens emner. Han skærmdeler sit powerpoint, så de studerende kan følge med på deres skærme.

Han indrømmer, at det er anderledes og en smule krævende for koncentrationen kun at tale til en computer i stedet for en forsamling. Han savner den menneskelige interaktion og øjenkontakt – IRL, som man siger på digitalsk.

Så selvom det kunne virke som den teknisk nemmeste løsning at afvikle al undervisning som ren forelæsning, så var det for underviserne på MPL ikke nok med skærmkontakt. De vil fortsat inddrage de studerende. Noget Thomas Spejlborg Sejersen også adresserer i det virtuelle klasselokale denne mandag.

”Vi påstod til sidste undervisning, at fjernundervisningen kunne betyde mere forelæsning og mindre deltagelse fra jeres side. Det har jeg tænkt over, hvordan vi kunne komme omkring. Så vi skal igen i dag forsøge at forcere nye grænser,” siger han.

De studerende i projektstyring bliver bedt om at hoppe ud i grupper, de selv har dannet via Teams og løse en opgave. En efter en siver navnene ud fra det fælles møde. Når gruppediskussionen er færdig, skal de deltage i en afstemning, som Thomas Spejlborg Sejersen har linket til, og så er der paneldebat.

Det er ikke uden tekniske udfordringer. Nogle kan ikke finde linket. For nogle virker det ikke. Men efter lidt repost og den gode gamle log ud og log in, virker det igen. De studerende kommer til orde og kommenterer på indholdet i undervisningen - enten ved at aktivere deres mikrofoner og tale eller via chatfunktionen. De faglige diskussioner og interessante vinkler er i behold.

Virtuelt (hjerte)rum

Noget af det Thomas Spejlborg Sejersen især har bidt mærke i med omlægningen til fjernundervisning, har ikke været udfordringerne ved den nye måde at undervise på. Det har tværtimod været støtten og indsatsen fra de studerende og kolleger.

”Det er, som om alle virkelig trækker i arbejdstøjet og gør en indsats for, at det skal lykkes. Der bliver delt tips og tricks på livet løs inde i vores underviserforum. Og jeg oplever en kæmpe aktivitet fra de studerende med inputs både fagligt, men også når vi støder på tekniske udfordringer. Og det sker! Men det er så vigtigt, at vi alle sammen går til den her nye tid med løftede pander,” lyder det fra Thomas Spejlborg Sejersen.

Og ud fra de studerendes feedback at dømme, er begejstringen gensidig.

”Shit tiden gik stærkt! Det var en fed måde at få os i spil på. Tak. Virtuel undervisning rocks!”, lyser det igen i chatfeltet, mens en pingvin-emojii danser, og navnene lige stå stille forsvinder fra online-listen igen.

Kategori:  Historier

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram