
Ny nordisk model for større lighed og ligeværd i mediebranchen
Det treårige projekt skal blandt andet indsamle og dele viden på tværs af de nordiske lande, så ingen skal stå alene med udfordringerne.
DMJX gennemfører innovationsprojektet i perioden 1. februar 2021 til 31. december 2023. Det er finansieret af en bevilling på 1.600.000 kr. fra Nordisk Ministerråd og en egenbetaling på 450.000 kroner.
Journalisterne Marion Hannerup og Gitte Rabøl, som i en årrække har været topledere i mediebranchen og erhvervslivet, er samarbejdspartnere i projektet.
På denne side kan du følge med i udviklingen og resultaterne af projektet.
Projektet gennemføres i et samarbejde mellem DMJX, ved forskerne Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen, og de to eksterne konsulenter Marion Hannerup og Gitte Rabøl, som er journalister og begge har arbejdet i mange år som topledere i mediebranchen og erhvervslivet.
Projektet er et todelt innovations- og forskningsprojekt, som kombinerer teser og empiri samt interview og netværks- og relationsskabelse med følgeforskning.
Projektgruppen består af (i samme rækkefølge som billederne):
Marion Hannerup - se LinkedIn-profil
Gitte Rabøl - se LinkedIn-profil
Line Schmeltz - se LinkedIn-profil
Anna Karina Kjeldsen - se LinkedIn-profil
Hvordan ser det ud med kønsbalancen i mediebranchen?
Som en del af projektet har DMJX og Danske Medier i marts 2022 udgivet en analyse, der afdækker kønsbalancen i mediebranchen. Flere end 100 medievirksomheder, med i alt 11.360 fuldtidsansatte, har deltaget i undersøgelsen og redegjort for kønssammensætningen i deres medarbejderstab.
Marion Hannerup, som sammen med Gitte Rabøl har stået for DMJX' bidrag til analysen glæder sig over, at mediebranchen nu får faktuel viden at forholde sig til.
- Vi har ønsket at give medieledere nogle flere fakta at støtte sig til omkring et emne, der er præget af mange følelser og fornemmelser. Vores ønske er, at de vil lade sig inspirere af undersøgelsen til at sætte deres egne mål for, hvordan kønsbalancen skal være i netop deres virksomhed, siger Marion Hannerup.
Du kan læse mere om DMJX' og Danske Mediers undersøgelse og finde link til rapporten lige her neden for. Her kan du også læse om blandt andet det nye Netværk for Ligestilling i Medierne.

Ny analyse afdækker kønsbalancen i mediebranchen
Overvægten af mænd stiger i takt med, at man bevæger sig opad i ledelseshierarkiet. Det er en af konklusionerne i en undersøgelse af kønsbalance og mangfoldighed i den danske mediebranche. Undersøgelsen er den første af sin slags i Danmark.

Nyt netværk sætter fokus på ligestilling i medierne
Netværket vil fremme samtale, refleksion og erfaringsudveksling om, hvordan der bliver skabt en bedre kønsbalance i mediebranchen.
Er toppen af mediebranchen stadig mest for mænd?
Netværket Ligestilling i medierne holdt den 8. marts 2022 inspirationsmøde med fokus på spørgsmålet: 'Er toppen af mediebranchen stadig mest for mænd?' i JP/Politikens Hus.
Her blev DMJX' og Danske Mediers nye analyse, som afdækker kønsbalancen i danske mediehuse præsenteret. Desuden diskuterede en række danske direktører og eksperter udviklingen.
Her neden for kan du se billeder fra dagen og i billedteksterne læse mere om arrangementet, deltagere m.m.
Fakta om projektet
Innovations- og forskningsprojektet er finansieret af en bevilling fra Nordisk Information för Kunskap om Kön (NIKK), der er et informationscenter med anvendt forskning under Nordisk Ministerråd.
Projektejer er Helle Kryger Aggerholm, forskning- og udviklingschef på DMJX.
Udover en række mediehuse, som skal medvirke i undersøgelserne og udviklingen, har projektet tilknyttet en række partnere, som alle har sagt ja til at bidrage fagligt til projektet.
Disse samarbejdspartnere er:
Fra Danmark:
● Dagbladet Børsen
● KVINFO
● Dansk Journalistforbund
● Nordisk Journalistcenter
Fra Sverige:
● Svenska Journalistförbundet
● Mediehuset CHEF
Fra Norge:
● Mediebedrifterne
Fra Island:
● Bifrost University
Fra Rusland:
● Barents Press Russia (BPR)
For yderligere information om projektet, kontakt:
Gitte Rabøl, mobil: 2678 1400
Marion Hannerup, mobil: 2320 1029