Skip to main content

Event: Journalistikkens plads i det digitale medielandskab

05.03.2021

Digitaliseringen har fundamentalt forandret journalistikkens vilkår og konfronteret medier verden over med nye udfordringer og nye muligheder. Mød DMJX på MatchPoints 2021, og bliv klogere på udviklingen.

Journalistikkens digitale landskab
Daniel Gzz, Unsplash

Aarhus Universitet slår i dagene 27.-29. maj dørene op for konferencen MatchPoints 2021, som har det overordnede tema Democracy and Culture in the Digital Age.

I det spækkede program, der byder på forelæsninger, debatter og meget andet, har DMJX også et spændende programpunkt.

Overskriften er Journalistikkens plads i det digitale medielandskab. Det skal – efter planen – foregår på Aarhus Universitet den 27. maj kl. 13.00-14.45.

Her vil et panel af forskere fra primært Danmarks Medie- og Journalisthøjskole belyse journalistikkens plads i et medielandskab, der i stigende grad domineres af sociale medier og internationale techgiganter.

  • Er det stadig muligt at producere kvalitetsjournalistik under de omstændigheder?
  • Fører medier som Twitter nødvendigvis til en mere overfladisk reportage og mindre tillid til journalisternes autoritet?
  • Giver de nye medier journalisterne mulighed for at nå borgerne på nye måder og for at kommunikere deres viden på tværs af platforme?

Vibeke Thøis Madsen, docent i kommunikation på DMJX er ordstyrer af panelet, som vil tale om følgende emner:

Steffen Moestrup, docent i journalistik på DMJX: Personadrevet kulturjournalistik. Casestudier på, hvordan udvalgte danske journalister udfolder deres praksis på tværs af medieplatforme.

Annette Holm, lektor i journalistik på DMJX og fellow på Constructive Institute: Dialogbaseret journalistik. Erfaringer fra TV2 Østjylland og Gellerup Live, der bringer borgerne tættere på hinanden.

Mette Mørk, lektor i Journalistik på DMJX: Twitterisering af den danske offentlighed. Hvordan journalisters og politikeres brug af Twitter prioriterer det hurtige og overfladiske.

Troels Gregersen Østergaard, lektor i Journalistik på DMJX: Amatørerne kommer. Hvordan den journalistiske autoritet bliver udfordret af de digitale amatøreksperter inden for formidling af populærmusik.

Jakob Linaa Jensen, lektor ved afdeling for Medievidenskab og Journalistik på Aarhus Universitet: Nyhedsmedier og techgiganter. Hvordan det bliver sværere at producere kvalitetsjournalistik, når stadig flere annoncekroner går til udenlandske techgiganter.

Læs mere om arrangementet Journalistikkens plads i det digitale medielandskab.

Aarhus Universitet har lavet et conference-site, hvor du kan læse meget mere om keynote speakers og programmet samt finde oplysninger om tilmelding, pris m.m.

Læs mere om konferencen Democracy and Culture in the Digital Age.