Service menu

Studerende bag Røde Kors-kampagne

En fiktiv facebook-profil har skabt stort fokus på ensomhed. Kampagnen er et resultat af et partnerskab, med 5 millioner kroner i ryggen, som DMJX er en del af


»Hej, jeg hedder Poul. Jeg har ikke så mange at tale med til dagligt, da jeg sjældent får besøg. Det kan gøre hverdagen lidt ensom. Det kan være svært at finde venner i virkeligheden, og jeg hørte at Facebook er fyldt med venskaber, så nu gav jeg det et forsøg.«

Denne anmodning fra 78-årige Poul K. Jensen fra Holte har omkring 1.500 tilfældige danskere modtaget.

På kort tid har 350 accepteret anmodningen. Over 100 har selv valgt at ansøge Poul om venskab. Og profilen har fået 20.000 eksponeringer på facebook.

Fiktiv person
Profilen er falsk. Den er lavet 3 studerende fra Kreativ Kommunikation - Andreas Green Lorentzen, Lea Flodgaard og Peter Conlan – i et samarbejde med Røde Kors for at sætte fokus på ensomhed og den kvarte million danskere, der føler sig ensomme i dagligdagen uden nogen lægger mærke til dem.

- Vores projekt ”En som Poul” er et forsøg på at fortælle folk med hundredvis af venner på facebook, at der findes mennesker, som ikke engang har én i virkeligheden. Vi vil gerne stille folk over for et valg, de måske ikke havde mødt i hverdagen, forklarer Andreas Green Lorentzen.

De tre initiativtagere har arbejdet tæt sammen med Røde Kors, så de mennesker Poul K. Jensen kom i kontakt med blev henvist til steder, hvor man kan gøre en forskel for ensomme i virkeligheden.

Desuden har kampagnen opnået stor eksponering i medierne – blandt andet i Go’ morgen Danmark og BT.

En del af et større samarbejde
Samarbejdet mellem Røde Kors og Kreativ Kommunikation stopper ikke her.
De er nemlig partnere i et kæmpeprojekt, som over 5 år skal sætte fokus på mental sundhed.

Partnerskabet har modtaget 5 millioner kroner fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og ledes af Vibeke Koushede fra Statens Institut for Folkesundhed ved SDU.

Udover SDU, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Røde Kors Storkøbenhavn, deltager også Folkesundhed København og Sund By Netværket i partnerskabet.

Omdrejningspunktet for projekterne og forskningen er at øge danskernes bevidsthed om, at det er ligeså vigtigt at passe på sin mentale sundhed, som det er at passe på sit fysiske helbred.

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • På jagt efter den gode historie (og ænder) ⚓️ #andejagt #DMJX
  • På trappen til fredagsbaren på @dmjx i Aarhus, hvor mine forældre mødte hinanden for over 20 år siden. Og gudskelov for det 👨‍👩‍👧💜 @lisewestphal @rasemborg #dmjx #kajgf #aarhus #love #tb
  • Verdens bedste rustur er ved at være forbi 💔 #såhyggeligt #såsjovt #dmjx #jegerhooked #nuerjegtræt #seriklelængeresådanud #førbillede
  • Verdens sejeste barhold er endelig blevet færdig med at rydde op efter KaJ-fest #kajgf #dmjx #kurtstrandbar #fredagsbaren #trættetyper #sendmeresøvn #sidstemandlukkerogslukker
  • Presentation of innovation solution to the client 
_
#dmjx #dmjxx16 #addingvalue #technology
  • Presentation of three weeks of work on an innovation project. Client presentation
_
#dmjxx16 #dmjx #technology #addingvalue
  • Presentation time. 
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue #technology
  • Presentation to the client. All groups had interesting concepts that improves the clients product with a way to connect with people baked in.
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue