Service menu

Seks magasiner. Seks designs. Seks opskrifter på succes?

Fra et 140 år gammelt magasin til et spritnyt. Fra et magasin med designrammerne trukket op med en uspidset 9B-blyant til et, hvor designrammerne er tegnet med en spids 9H-blyant og derefter visket ud. Fra fokus på den nyeste teknologi til sider nærmest smurt ind i mudder og sved.
Den 11. årlige Magasindesign konference, der – med Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles Niels Bøje Ziegler bag roret – blev afviklet i København den 11. november demonstrerede, at magasinerne lever, udvikles og knopskyder


Firkantet. Trykt på papir. Har en forside, en bagside og noget mellem de to sider. Udkommer med faste intervaller. Bliver formet af passionerede og dygtige designere…

Lighederne mellem de seks magasiner, der var repræsenteret på den 11. årlige Magasindesign konference i København den 11. november 2014, var til at få øje på.

Men det var forskellene bestemt også.

Tag fx to nye magasiner som Cereal og Flaneur, der – sat på spidsen – henholdsvis får virkeligheden til at passe til designrammerne og virkeligheden til at bestemme designrammerne. Eller to ældre magasiner som Outside og Popular Science, der – igen sat på spidsen – formidler henholdsvis følelser og forskning.

Et af ønskerne for Niels Bøje Ziegler, lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og manden bag konferencen, der samlede et par hundrede fagfolk i Tivoli Congress Centre, var da også at inspirere til forskellighed.

- Det er mit håb, at vi inden for magasindesign kan få en stærk grafisk identitet, som folk vil købe magasinet for. Vi skal væk fra plejer. Vi skal gøre det, så det fortæller en historie og skaber en identitet, lød det således, inden Art Directors, Design Directors og Creative Directors efter tur indtog scenen med vidt forskellige historier om – og tilgange til – det at designe et magasin.

Nogle få grundtræk kan læses i de følgende små fortællinger…
 

- Gaden skal bestemme designet
Michelle Philips og  Johannes Conrad (Flaneur)

Flaneur er et magasin, der udkommer to gange om året og dedikerer hvert nummer til én gade. Hele nummeret vel at mærke – ikke bare et tema, ikke bare et indstik, ikke bare en billedserie, men hele bladet.

Det første nummer handlede om Kantstrasse i Berlin. Næste nummer om Georg-Schwarz.Strasse i Leipzig. Tredje nummer om Rue Bernard i Montreal. Og i næste nummer bringes læserne til Corso Vittorio Emanuele II i Rom.

Bidragyderne er bl.a. kunstnere, forfattere, fotografer, arkitekter, designere, performancekunstere og filmskabere. Indholdet er præget af subjektivitet, og grundreglerne for designet er, at der ikke rigtigt er nogen.

- Gaden skal bestemme designet. Vi har nogle få designrammer og nogle få indholdsting, der går igen, men vi ændrer dem fra gang til gang. Vi prøver at bringe flanør-konceptet (en flanør er af Den Danske Ordbog defineret som ”en elegant dagdriver, der strejfer planløst rundt i gaderne) ind i hvert magasin og ikke at have et signaturudseende. Vi gør aldrig noget lige ud af landevejen, fortalte Michelle Philips og Johannes Conrad fra designbureauet Y-u-k-i-k-o, der står bag det grafiske design af magasinet.

Se mere på flaneur-magazine.com og y-u-k-i-k-o.com

 

- Ethvert projekt har sin egen stemme
Claudia de Almeida (Claudia de Almeida Studio, tidligere WIRED)

Claudia de Almeida har arbejdet med bl.a. redesignet af Domino, før hun i 2013 stod bag et redesigm af WIRED – magasinet, der fra begyndelsen i 1993 betegnede sig selv som ”the Rolling Stone of technology” og på sin Twitter-profil (med 3,8 miillioner følgere) beskriver sig selv med ordene: ”Wired is where tomorrow is realized”.

Sammen med den nyudnævnte chefredaktør Scott Dadich blev der blandt andet fastlagt et mål om gøre bladet, der originalt var et mandemagasin, til et magasin for begge køn – gennem bl.a. kriterierne: tilgængelighed, elektrificering, simplificering, mere karakter, flere mennesker, sjov og farve (men ikke farvet skrft).

Endnu et vigtigt kriterium for Claudia var at respektere WIREDs historie.

- Min tilgang til projekter er den samme, uanset om det er et logo, en 20 siders historie eller et magasin. Jeg starter med at lede efter historiens stemme. Ethvert projekt har sin egen stemme og sit eget mål, og mit mål som Art Director er at realisere den stemme og det mål, forklarede Claudia de Almeida.

Se mere på wired.com og claudiadealmeida.com


- Steder kan ”manipuleres” til at matche stilen
Rosa Park og Rich Stapleton (Cereal)

Rejse- og livsstilsmagasinet CEREAL har på blot to år – og gennem udgivelsen af kun syv numre – sat sit fodaftryk over store dele af jorden. Ikke alene har magasinet dækket nær og fjern; Det distribueres også i 45 lande, er på vej i en koreansk udgave og har en Instragram-profil med mere end en kvart million følgere.

På magasinets hjemmeside finder man endvidere en shop med bl.a. forskellige produkter, der med udgangspunkt i magasinets design er udviklet i samarbejde med forskellige samarbejdspartnere. Op mod jul åbnes pop-up-shops med de samme produkter i både London og Lissabon.

Bag magasinet står Bristol-parret Rosa Park og Rich Stapleton, der er henholdsvis Editor og Creative Director, og allerede fra begyndelsen blev der tænkt i stramme designrammer. Vel og mærke ”tænkt” som i ”gennemtænkt” i forhold til såvel magasin som mulige afledte produkter fra ure til tasker. Og ”stramme” forstået som ”meget stramme” i forhold til eksempelvis billeder (ingen mennesker med mindre de er interviewet), tekst (meget objektiv) og farvevalg (faste, nedtonede nuancer). Alt planlægges af Rosa og Rich.

- Vores største inspiration er bøger. Et magasin er ofte en samling af individuelle stemmer, mens en bog alene er en stemme – men vores magasin afspejler bog-baggrunden. Når vi besøger et sted, skal det ses ud fra et CEREAL-perspektiv, og det kan godt give designudfordringer. Vi kunne dog aldrig finde på ikke at dække et sted, fordi det ikke passer ind i vores designstil – steder kan ”manipuleres” til at matche stilen, lød det.

Se mere på readcereal.com

- Designere fra 70’erne – bare med computere
Thomas Alberty (New York)

New York er ikke bare en by. Det er også et magasin af samme navn, der blev stiftet af Clay Felker og Milton Glaser i 1968 og efterhånden har samme ikoniske status som et andet af sidstnævntes designs; I ♥ NY.

Da Thomas Alberty overtog jobbet som Design Director i 2012 havde han derfor – med sine egne ord – to grundlæggende udfordringer: Han elskede magasinet. Og han var bange for at ødelægge noget.

I forbindelse med, at magasinet – der dækker bl.a. kultur, politik, livsstil og livet i New York i ”almindelighed” – gik fra at udkomme en gang om ugen til at udkomme hver anden uge og samtidig øgede mængden af indhold, var der imidlertid behov for at sende signalet om, at magasinet stadig var det samme, bare lidt større og lidt bedre…

- Vores visuelle identitet  blev grundlæggende, at vi skal lade som om, vi er designere fra 70’erne – bare med computere. Hvis vi skal begrænse os selv til en palet af skrifttyper, skal det altså være nogen fra 70’erne eller i stil hermed, lød det fra Thomas Alberty.

Se mere på nymag.com


- Kunne bruge læser-reaktioner i designudviklingen
Todd Detwiler (Popular Science)

Der kan være mange grunde til at redesigne et magasindesign. Da Todd Detwiler kom til magasinet Popular Science som Design Director i 2011 var grundene kolde og hårde, som kun kontanter kan være det.

Salget af magasinet var faldende. Aktiviteten på bladets hjemmeside var faldende. Annonceindtægterne var faldende. Og det eneste, der faktisk var stigende, var konkurrencen inden for bladets stofområde: videnskab og teknologi.

Samtidig var det Todd Detwilers oplevelse, at strategien for forsiden ganske enkelt var, at der altid skulle være noget hårdt og skinnende – gerne et fly eller en drone – og at forsidebilledet i øvrigt ikke altid matchede indholdet inde i magasinet.

- Ændringen af designet var en lang proces, men den største øjeblikkelige ændring var, at vi fik mennesker på forsiden. Og så afprøvede vi forskellige ting henover året for at få læsernes reaktion. Vi blev ved med at eksperimentere med, hvad vi kunne gøre, for at kunne bruge læser-reaktioner i designudviklingen, sagde Todd Detwiler.

Se mere på popsci.com


- Designet skal føles som om et menneske kom forbi
Hannah McCaughey (Outside)

Outside er et New Mexico-baseret magasin, der – som titlen mere end antyder – dækker alt det, der sker udendørs: rejser, sport, eventyr, sundhed, livsstil…

Bladets mission kan med Design og Photograpy Editor Hanna McCaugheys ord sammenfattes til ”outside = happy”, og da Hannah kom til magasinet for 13 år siden var det med en baggrund fra Rolling Stone og Esquire samt et ønske om at lave et magasin, der gav læserne lyst til at komme udenfor.

Det handlede blandt andet om billeder af mennesker, der gjorde hvad de gør bedst. Om en stil, der ofte starter pænt men så brydes op og kastes rundt. Og om løbende at lave små justeringer.

- Det interessante som designer er at arbejde med følelser. Ikke kun kigge på, hvordan det ser ud, men også hvordan det får dig til at føle. Jeg forsøger at give designet en stemme eller smag, som man kan relatere til, og Outside handler om at blive beskidt. Det er om menneskers historier, følelser og frygt, og designet skal føles som om et menneske kom forbi, fortalte Hannah McCaughey.

Se mere på outsideonline.com

 

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Presentation of three weeks of work on an innovation project. Client presentation
_
#dmjxx16 #dmjx #technology #addingvalue
  • Presentation time. 
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue #technology
  • Presentation to the client. All groups had interesting concepts that improves the clients product with a way to connect with people baked in.
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue
  • Presentation time. Groups are presenting their solution to the client. I loved that all groups improved the clients product in a big way. 
_
#dmjx #dmjxx16 #presentation #addingvalue #bringonthechange #usingtechnology #technology
  • Typisk Nakskov #dmjx #rustur
  • Så der galla #dmjx #kk
  • ma bestie 💁🏻🍸 #dmjx #rustur #vscocam #vsco
  • To gode venner #dmjx #kk #fedetider #rustur