Service menu

Kritisk og uafhængig kulturjournalistik gavner borgere og samfund

Teatre, museer og spillesteder i Jylland efterspørger mere journalistisk dækning. Gerne af den slags, der kan være med til at sælge billetter. Kulturjournalisterne fastholder derimod idealet om en kritisk uafhængig journalistik, der blandt andet afdækker, om den offentlige kulturstøtte bliver brugt bedst muligt. Blandt andet denne interessekonflikt var på dagsordenen, da en række kulturinstitutioner, journalister og forskere debatterede kulturjournalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Af Troels Østergaard, lektor og ph.d.-studerende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole


Historien om kulturjournalistik er præget af forfald. Overskrifter som “Dansk kulturjournalistik stinker” og ”Kritiske kulturjournalister er en mangelvare” dominerer debatten. Det kan man forvisse sig om ved at lave en simpel google-søgning på kulturjournalistik. 

Den historie er træls og skal skrives om. Det var deltagerne på møderækken Gentænk Kulturjournalistik enige om. Kulturinstitutioner, journalister og forskere mødtes i starten af sommeren på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole for at drøfte kulturjournalistikkens fremtid. 

Medieforsker fra Aarhus Universitet Unni From kunne sagtens genkende forfaldshistorien fra sin forskning i kulturjournalistik. Men hendes undersøgelser viser, at kulturjournalistik fylder en del i danske medier - ikke mindst til at tegne den redaktionelle profil. Tænk blot på Jyllands-Postens forhenværende kulturredaktør Flemming Rose eller Politikens afgående kulturredaktør Rune Lykkeberg.

- De forskellige aviser prøver at adskille sig selv fra hinanden ved at satse på en skarp kulturjournalistisk profil. Men kulturjournalistikken har lav status i den journalistiske selvforståelse. Undersøgende journalistisk om politik og samfund opfattes som vigtigere på dagbladsredaktionerne.

Det siger de kulturredaktører, som Unni From og kollegaen Nete Nørgaard Kristensen fra Københavns Universitet har talt med i forbindelse med bogen "Kulturjournalistik - journalistik om kultur”. Den udkom i 2011. Siden udgivelsen er billedet blevet stadig mere broget. Kulturjournalistik udfolder sig i stigende grad på Facebook og Youtube, så de etablerede kulturjournalister nu konkurrerer med både den klassiske undersøgende journalistik og amatørbloggere om læsernes opmærksomhed.

Nedslående? Ikke hvis man spørger kulturredaktør Mette Willumsen fra Danmarks Radio. Hun er optimist på kulturjournalistikkens vegne. Kulturredaktionen på Danmarks Radio bliver større, samtidig med at en del stillinger bliver flyttet fra København til Aarhus.

- Danmarks Radio har haft problemer med at ramme seerne i det syd- og sønderjyske. Det har vi fået skældud for i pressen. Men det kommer til at ændre sig med væsentlig mere journalistisk dækning af kulturlivet uden for hovedstaden.

Kulturbegrebet på Danmarks bliver med Mette Willumsens ord støvet grundigt af. Men hun understregede, at der skal være en menneskelig politisk eller samfundsmæssig vinkel på kulturen. 

- Vi kommer sjældent ud for bare at fortælle, sagde hun. 

Det stemmer overens med Unni From og Nete Nørgaard Kristensens forskning. Kulturjournalistik er næsten altid båret af, at der er en journalistisk vinkel på stoffet. De danske medier er ikke interesserede i at fungere som PR-maskine for kulturinstitutionerne.

Og det skal vi være glade for. Det sagde Christian Have, der afvikler møderækken Gentænk Kulturjournalistik i spidsen for Have Kommunikation. Kritiske kulturjournalister skal turde stille de ubehagelige spørgsmål til aktører i kulturlivet. Det hjælper dem grundlæggende til at argumentere for deres eksistensberettigelse. 

Kulturjournalist og kursusleder Anders Lange fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole supplerede.

- Det ville være forfriskende, hvis kulturlivet efterspurgte en mere kritisk presse. Ligegyldighed er det værste.

Region Midt, Aarhus Kulturby 2017 og Aarhus Teater har taget initiativ til møderækken. Have Kommunikation står for afviklingen. Deltagerne runder diskussionerne af den 25. august på Mors, hvor der vil være et panel bestående af fremtrædende personer fra journalistik og kulturliv.

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Presentation of innovation solution to the client 
_
#dmjx #dmjxx16 #addingvalue #technology
  • Presentation of three weeks of work on an innovation project. Client presentation
_
#dmjxx16 #dmjx #technology #addingvalue
  • Presentation time. 
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue #technology
  • Presentation to the client. All groups had interesting concepts that improves the clients product with a way to connect with people baked in.
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue
  • Presentation time. Groups are presenting their solution to the client. I loved that all groups improved the clients product in a big way. 
_
#dmjx #dmjxx16 #presentation #addingvalue #bringonthechange #usingtechnology #technology
  • Typisk Nakskov #dmjx #rustur
  • Så der galla #dmjx #kk
  • ma bestie 💁🏻🍸 #dmjx #rustur #vscocam #vsco